Qik,heb van iemand een potje creme de kastanje uit de ardenne gehad. Weet iemand hoe dit in een recept te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Antoni
6 jaar geleden
Op https://fr.wikipedia.org/wiki/Crême_de_marrons staat hierover: "De kastanjecrème wordt los gegeten, gemengd met witte kaas of op crêpes, boekweitcakes of pannenkoeken; Maar veel recepten gebruiken het als ingrediënt: ijs, taart, charlottes (desserts), macarons, evenals hartige gerechten." De vertaling klopt overigens misschien niet helemaal.
Antoni
6 jaar geleden
Nee, https://fr.wikipedia.org/wiki/Crème_de_marrons is de bedoelde website.

Antwoorden (1)

Je kunt er een heerlijke cake mee maken...

Klop of mix 2 eieren met 100 gr. suiker tot alles luchtig is en voeg hier 100 gr. zachte roomboter, vanille( suiker) en een snufje zout aan toe. Mix alles goed door elkaar.
Doe er dan 200 gr. kastanjecrème bij en mix dit er ook door. Spatel er dan 125 gr. zelfrijzend bakmeel door.
Vul dit beslag in een ingevette springvorm (20 cm doorsnee) of kleine cakevorm.
Bak ca. 3 kwartier in een voorverwarmde oven bij 160 graden C.

Vind je hem erg lekker maar heb je geen kastanjecrème meer, dan kan je ook pure kastanjepuree gebruiken, maar daar moet je dan wel 125 gr. van nemen + 75 gr. extra rietsuiker bij doen. Kastanjecrème is namelijk gezoete kastanjepuree.
Je kunt de cake garneren met bijv. een chocolade ganache en pecannotenhelften, die zijn er erg lekker bij. Als je dan witte chocolade neemt heb je meteen wat kleur aangebracht. Voor ganache hak je 200 gr. chocolade in stukjes en verhit je 100 ml. slagroom die je vervolgens door de chocolade roert tot dit gesmolten is. Als hij afgekoeld en nog lobbig is, lepel je dit over de cake. Neem je pure chocolade dan heb je genoeg aan 100 gr. chocolade. De noten druk je er dan in.

Het is ook lekker om kastanjecrème op een koekje, crèpe of zelfs een geroosterde boterham te smeren...al dan niet met wat Cointreau erdoor geroerd... is er ook erg lekker bij.
Doe eens een schep kastanjepuree in een schaaltje of glas en schep er een toef slagroom op....een heerlijk en simpel toetje!
Ook lekker is een halve, zachte peer waarin je in het holletje van het klokhuis een lepel van de crème schept.
amc