Zit in vleeskuikens ( jonge kippen voor de slacht) mogelijk ook gif?

Bloedmijt of rode vogelmijt komt, als ze niet bestreden wordt, voor bij alle kippen, dus niet alleen bij legkippen maar ook bij mestkippen.
De mijt zit niet in de veren van de kippen, maar verstopt zich in allerlei spleten en kieren en eet in het donker kippenbloed.
Vroeger bestreden kippenhouders de mijt door de lege ruimtes te stomen en daarna met witte poederkalk te "witten".
Nu er echter andere bestrijdingsmiddelen op de markt zijn, wordt deze methode minder toegepast.
Nu in minstens een van deze bestrijdingsmiddelen een voor mensen ongewenste stof "FIPRONIL is aangetroffen.
Vervolgens is deze stof ook in de gelegde eieren aangetroffen, en omdat het ei van de kip komt en dus uit de kip, vraag ik me af of de stof ook geconstateerd is in het vlees van vleeskuikens die wij graag als filet of drumstick op ons bord zien.
Of is dit onmogelijk of nog niet onderzocht?

6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de reacties lees ik je bijvraag: "De oude leghennen echter gaan na een bepaalde periode slecht leggen en gaan naar de kippenslachterij om te worden geslacht als SOEPKIP en belanden vanuit de etalage van de poelier wel in de pan voor een overheerlijke kippensoep. Is dat dan ook koosjer of worden er nu beschermende maatregelen genomen om dit te voorkomen?" Ik zou deze bijvoegen bij de vraag, dan kan er ook op geantwoord worden. Of er een nieuwe vraag over stellen.
Erna55
6 jaar geleden
Uit :
Volgens Van den Berg, die de NVWA adviseert bij het eierprobleem, zijn er meer van zulke voorbeelden, zoals een slechtziende vrouw die per ongeluk een anti-mierenblokje opat waarin fipronil zat. Zij kreeg klachten als duizeligheid en hoofdpijn die vanzelf wegtrokken. De Nederlandse eieren bevatten honderden keren minder fipronil dan zo'n blokje. De drie hoogleraren verwachten daarom weinig problemen voor de volksgezondheid. 'Ik denk dat de schade nul zal zijn,' zegt Katan zelfs. Eigenlijk zou je de giftigheid van zo'n ei moeten uitdrukken in glazen rode wijn per dag. Mensen zouden ervan opkijken: het zou gaan om een heel klein drupje per dag Martijn Katan
De risico's vallen bovendien in het niet bij die van alledaagse zaken als zonnebanken, de uitlaatgassen van scooters en alcohol, aldus Katan. 'Eigenlijk zou je de giftigheid van zo'n ei moeten uitdrukken in glazen rode wijn per dag. Mensen zouden ervan opkijken: het zou gaan om een heel klein drupje per dag.' De paniek om de eieren is in dat licht ietwat buitenproportioneel, vindt hij. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-schadelijk-is-het-in-eieren-aangetroffen-gif-fipronil-eigenlijk~a4509296/

Het beste antwoord

Ja, ook schuren van slachtkuikens worden na het afleveren ontsmet net zo als bij legkippen.
Of er ook fipronil in de slachtkuikens zit hangt af met welk middel ze de schuren ontsmet hebben, daar heeft de NVWA geen onderzoek naar gedaan.
Als ze dat gedaan hebben met Halamid-D is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 2 dagen:
Inmiddels is bekend geworden (8-8-2017) dat de NVWA ook naar slachtkuikens onderzoek doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
De enige zin in je hele bron die verwijst naar het schoonmaken van de stallen is deze: "De stal krijgt een grote schoonmaakbeurt en wordt na een tweetal weken leegstand gevuld met nieuwe kuikens." Schoonmaken is niet hetzelfde als ontsmetten. Schoonmaken gebeurt met water, en eventueel een schoonmaakmiddel, maar niet met gif en zeker niet met fipronil. Ook in jouw bron: "De stallen blijven permanent afgesloten, de verluchting gebeurt via ventilatiesystemen." Animal Rights heeft gelijk dat dat onnatuurlijk is voor de kuikens en niet bevorderlijk voor het dierenwelzijn. Echter is het wel bevorderlijk voor de gezondheid van de dieren, omdat er op die manier geen ziektes, en ook geen bloedluis, kan binnenkomen. Niet de dieren of stallen worden ontsmet, maar de boer zelf ontsmet zijn laarzen en handen en draagt een schone overall. Wat er niet in de stal binnenkomt, hoef je ook niet te bestrijden. (Ik ben niet tegen dierenwelzijn, maar het is gewoon geen antwoord op de hier gestelde vraag.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1; De link heb ik er alleen bij gezet omdat zij ook geconstateerd hebben dat de schuur elke keer word schoongemaakt, uit eigen ervaring geef ik aan dat deze dan ook ontsmet word.

Andere antwoorden (3)

Er kan mogelijk gif in zitten. Maar hoeveel?
De hoeveelheid (mogelijk) gif in het vleeskuiken is kennelijk niet zo veel dat het kuiken er ziek van wordt of dood aan gaat.
Stel zo'n kuiken weegt 1,5kg.
Een mens weegt ca 75kg. Dus 50 keer zo veel.
Als je het hele kuiken van 1,5kg op eet is de dosis vergif dus een vijftigste van de dosis waar de kip niet ziek van wordt.
Het hele gif verhaal is dus een hype. Nonsens dus.
Reddie
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Gezien het metabolisme van een mens anders is dan van een kip / kuiken, kan je dit niet 1 op 1 doortrekken. Het beste voorbeeld is (andere diersoort) toch chocola en een hond. Een hond kan hier weinig van op en sterft, maar een mens kan hier rustig van eten zonder gevaar. Officieel moeten er residu studies gedaan worden. Over het algemeen liggen de maximaal aanvaardbare waardes voor een beest hoger dan voor een mens. Zonder verdere cijfers kan je hier weinig van zeggen. Alleen vermoedens uitspreken.
Reddie
6 jaar geleden
@Thecis, "aanvaardbare waardes" zijn iets heel anders dan gevaarlijke waardes.
We vinden het minder erg als een kip doodgaat dan een mens.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie
Voor de nVWA maakt dat niet uit. Alles boven de aanvaardbare waarde is gevaarlijk, alles daaronder blijft aanvaardbaar (of soortgelijke termen worden gebruikt). En nog steeds geldt dat per diersoort bepaald moet worden welke concentratie aanvaardbaar / gevaarlijk is. Van kip naar mens is niet zomaar te extrapoleren. Tijdens klinische sudies worden niet voor niets nooit kippen gebruikt. Juist omdat dat dus niet zomaar te extrapoleren is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis
"Alles boven de aanvaardbare waarde is gevaarlijk," Dat is lijkt me dus juist de onjuiste manier om het te zeggen, de NVWA zal dat ook niet snel beweren lijkt me. Een betere manier om het te zeggen:
Boven de gegeven waarde kan de NVWA niet meer garanderen dat het ongevaarlijk is. Onder de gegeven waarde durft men wel te stellen dat het ongevaarlijk is en is de waarde dus aanvaardbaar is. @Reddie
Een kip lijkt niet echt op een mens, het zou goed kunnen dat een kip zo goed als ongevoelig is voor bepaalde gifstoffen waar een mens er al snel gevaar bij oploopt of juist heel gevoelig voor een gifstof. "We vinden het minder erg als een kip doodgaat dan een mens."
Daar gaat het helemaal niet om. Niemand die dat beweerde. Zo ver ik het begrijp zijn die waardes zo laag gesteld dat het eigenlijk nergens meer op slaat. Lees ook: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-schadelijk-is-het-in-eieren-aangetroffen-gif-fipronil-eigenlijk~a4509296/
Thecis
6 jaar geleden
@MrTomaat
Klopt, het is een betere manier om het zo te zeggen. Echter, wanneer zij niet kunnen garanderen dat het ongevaarlijk is, zal het als gevaarlijk beschouwd en behandeld worden. Maar de nuance die u aan geeft is zeer correct.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch blijk ik ook onjuist te zijn: https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2017/07/31/nvwa-waarschuwt-consumenten-om-eieren-met-specifieke-eicode-niet-te-eten De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt consumenten om witte eieren met de code 2-NL-4015502* niet te eten omdat het gehalte van de schadelijke stof fipronil daarin zodanig hoog is dat consumptie een acuut gevaar oplevert voor de volksgezondheid. De NVWA drukt zich dus een stuk sterker uit dan ik had durven vermoeden,
Nee, althans niet het gif waar nu de hele crisis rond de eieren om gaat. Vleeskuikens zijn niet vatbaar voor de bloedluis en hoeven dus ook niet met het giftige fipronil bestreden te worden. Dat wil niet zeggen dat elk stukje kip (of varken, rund of vis) uit de supermarkt gegarandeerd geheel gifvrij is. In Nederland kun je er wel van uit gaan dat de eventuele concentraties gif die nog in het vlees (van welk dier dan ook) zitten, niet schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen.

"'Een leghen die gehouden wordt voor haar eieren belandt niet als kipfiletje in de supermarkt', legt NVWA-woordvoerder Lex Benden uit. 'Voor zulke producten worden vleeskuikens gebruikt.' Vleeskuikens leven maximaal twaalf weken totdat ze geslacht worden. Daarna wordt hun stal gereinigd. De bloedluis, het insect waartegen het middel van Chickfriend dat fipronil bevatte werd ingezet, heeft door die regelmatige reinigingsbeurten geen kans zich te nestelen. Daarom heeft de kippenvleesindustrie geen last van bloedluis."
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
@Inekez1, Dus wordt bij een lege stal alles, in theorie ontsmet met dat gif en dan komt er een nieuwe lading kuikentjes in. Maar het aanwezige gif is niet voldoende on zich in grote hoeveelheden in de vleeskip in wording te nestelen en omdat de periode maar 12 weken is, wordt er tussentijds niet meer ontsmet? Dus vrijwel geen gif in het kippenvet. De oude leghennen echter gaan na een bepaalde periode slecht leggen en gaan naar de kippenslachterij om te worden geslacht als SOEPKIP en belanden vanuit de etalage van de poelier wel in de pan voor een overheerlijke kippensoep. Is dat dan ook koosjer of worden er nu beschermende maatregelen genomen om dit te voorkomen?
svetivlas
6 jaar geleden
@Reddie, Misschien heb je wel gelijk dat het een storm in een glas water is.
Ook kan het zijn dat u gelijk heeft en het gif in een vleeskuiten te verwaarlozen is, maar in de eieren zijn er van diverse boeren bij die meer bevatten dan de toegestane hoeveelheid.
Men kan een rat arseen voeren en door het langzaam verhogen van de dosering hem het drievoudige leren consumeren, maar dat wil niet zeggen dat mijn kleinkinderen straks dingen eten waarvan ik vroeger ernstig ziek zou zijn geworden.
Inekez1
6 jaar geleden
"Dus wordt bij een lege stal alles, in theorie ontsmet met dat gif en dan komt er een nieuwe lading kuikentjes in." Nee. Alles wordt dan met gewoon water met een hogedrukspuit schoongespoten, vloeren, wanden, plafonds, alles. Het verschil met de legkippen is dat de boeren de luizen willen bestrijden terwijl ze hun kippen behouden. Een stal vol kippen kun je niet met een hogedrukspuit of met heet water gaan reinigen. Een lege stal wel.
Thecis
6 jaar geleden
Fipronil lost slecht op in water. In zepig water zou het veel beter moeten oplossen. Al met al behoort het schoonmaken afdoende te zijn om met nagenoeg een schone lei weer te beginnen. Het zal geen klinische schoonmaak zijn en alles hangt natuurlijk ook af van hoe goed een boer zijn of haar werk doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"‘Een leghen die gehouden wordt voor haar eieren belandt niet als kipfiletje in de supermarkt’, legt NVWA-woordvoerder Lex Benden uit. ‘Voor zulke producten worden vleeskuikens gebruikt.’ Vleeskuikens leven maximaal twaalf weken totdat ze geslacht worden. Daarna wordt hun stal gereinigd. De bloedluis, het insect waartegen het middel van Chickfriend dat fipronil bevatte werd ingezet, heeft door die regelmatige reinigingsbeurten geen kans zich te nestelen. Daarom heeft de kippenvleesindustrie geen last van bloedluis." Dit klopt dus niet. Letterlijk wel, maar nog nooit van een soepkip gehoord?
---Een soepkip is een gepensioneerde legkip.---
Zo simpel is het, dus NVWA-woordvoerder Lex Benden eet kennelijk weinig kippensoep, althans hij heeft geen idee waar die soep vandaan komt. Je bron is niet betrouwbaar, Ineke. Het antwoord klopt dus niet. Min.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52
Ongeacht het mogelijke probleem van soepkippen klopt het antwoord. De vraag is:
"Zit in >>vleeskuikens<< ( jonge kippen voor de slacht) mogelijk ook gif?"
Het antwoord daarop is nee, het argument in de bron geldt namelijk heel goed voor de vraag en het antwoord (vleeskuikens). Had de vraag geweest:
Zit er in (alle mogelijke soorten) kippenvlees, (of specifiek soepkippen) mogelijk ook gif was er een ander antwoord nodig. Inekez1 had dan wellicht het andere deel van de bron gebruikt waarin Benden zegt: "Als leghennen na anderhalf jaar minder productief worden, worden ze geslacht en verwerkt in producten als >>soepen<< en vleeswaren. >>'Dat vlees wordt vermengd met dat van andere kippen'<<, zegt **Benden**. 'Het fipronil in de besmette kippen wordt daardoor verdund. En in een blik soep zit ook gewoon niet zoveel kip. We hebben het dus niet over enorme gehaltes fipronil.' >>Desondanks blijven de kippen op de verdachte boerderijen voorlopig achter slot en grendel.<< Benden: 'Er zit misschien niet veel fipronil in de kippen, maar wij vinden dat het er sowieso niet in hoort te zitten.' De NVWA onderzoekt nog hoe hoog het fipronil-gehalte in de kippen precies is." Bron/Benden/NVWA haalt dus heel goed aan wat jij wil horen. Maar dat staat buiten de vraag en dus in principe buiten het antwoord.
Inekez1
6 jaar geleden
@Thecis. Er wordt geen fipronil gebruikt in een kuikenstal. Dat hoeft dus ook niet met water en zeep of wat dan ook verwijderd te worden. Bij vleeskuikens komt geen bloedluis voor. Geen bloedluis >> geen anti-bloedluismiddel >> dus geen fipronil >> dus geen resten van fipronil.
Inekez1
6 jaar geleden
@Jodokus >> zie reactie van MrTomaat.
Een soepkip is geen product van de vleeskippenindustrie. Een soepkip is een product (bijproduct) van de kippeneierenindustrie, ofwel de leghennenindustrie. Daar wordt in de bron wel op ingegaan, maar dat heb ik niet in het antwoord verwerkt omdat de vraag nadrukkelijk gaat over vleeskuikens die verwerkt worden tot 0.a. kipfilets en drumsticks. @MrTomaat >> hartelijk dank voor de uitgebreide reactie die ik anders zelf nagenoeg hetzelfde zou hebben geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1; Met water en zeep?
http://library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/633363
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Whuis Goed lezen wat iemand stelt. Die stelling herhalen en dan aangeven waarom de stelling niet zou kloppen. Liefst met een quote uit je link ipv enkel een link geven. Je snapt blijkbaar niet wat inekez1 zegt. Of je leest het niet goed. Maar eigenlijk kan er helemaal niet gereageerd worden op je laatste reactie omdat je helemaal niets zegt. Je doet alsof je iets zegt en een ander wat verkeerds zou hebben gezegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meneer Tomaat je moet niet zo zeuren, ik probeer Inekes1 duidelijk te maken dat alle stallen ontsmet worden.
De NVWA heeft trouwens al aangekondigd dat ze nu ook de slachtkuikens gaan controleren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zeur niet. Als je een discussie wil voeren moet je je punten goed aanleveren. Niet een vraag stellen en hopen dat iedereen de context begrijpt.
Ik dacht dat het weer een voortborduursel was op wat Thecis zei. Maar je bedoelde dus de eerste reactie van Inekez1 (begrijp ik nu pas) vandaar dat je beter even kan herhalen wat je probeert te ontkrachten. De NVWA heeft trouwens al aangekondigd dat ze nu ook de slachtkuikens gaan controleren. Dat bijvoorbeeld is een duidelijk punt. Het eerste welke de mogelijkheid opent die de aanwezigheid van Fipronil bij (zoals ik lees bij gecombineerde leg/slachtbedrijven) aannemelijk maakt. Informatie die bij de vraag/antwoord nog niet daar was.
"Zit in vleeskuikens mogelijk ook gif?...
Nu in minstens een van deze bestrijdingsmiddelen een voor mensen ongewenste stof "FIPRONIL is aangetroffen.
Of is dit onmogelijk of nog niet onderzocht?"
"De oude leghennen echter gaan na een bepaalde periode slecht leggen en gaan naar de kippenslachterij om te worden geslacht als SOEPKIP en belanden vanuit de etalage van de poelier wel in de pan voor een overheerlijke kippensoep. Is dat dan ook koosjer of worden er nu beschermende maatregelen genomen om dit te voorkomen?"
Een hoop vragen maar wat is nu DE vraag? (Je hoofdvraag is wat onhandig, er is altijd mogelijke kans op allerlei gif in vlees.). Laten we de vraag herstellen:
>>
Is het aannemelijk dat er in kippenvlees een voor de mens gevaarlijke hoeveelheid FIPRONIL zit?

Het antwoord daarop is: "Nee"

Dat omdat de noodzaak voor Fipronilgebruik in de vleeskuikenindustrie niet aanwezig is:
"Vleeskuikens leven maximaal twaalf weken totdat ze geslacht worden. Daarna wordt hun stal gereinigd. De bloedluis, het insect waartegen het middel van Chickfriend dat fipronil bevatte werd ingezet, heeft door die regelmatige reinigingsbeurten geen kans zich te nestelen. Daarom heeft de kippenvleesindustrie geen last van bloedluis."

En voor leghennen die mogelijk als soepkip worden gebruikt geldt:
"Als leghennen na anderhalf jaar minder productief worden, worden ze geslacht en verwerkt in producten als soepen en vleeswaren. ‘Dat vlees wordt vermengd met dat van andere kippen’, zegt Benden. ‘Het fipronil in de besmette kippen wordt daardoor verdund. En in een blik soep zit ook gewoon niet zoveel kip. We hebben het dus niet over enorme gehaltes fipronil.’ Desondanks blijven de kippen op de verdachte boerderijen voorlopig achter slot en grendel. Benden: ‘Er zit misschien niet veel fipronil in de kippen, maar wij vinden dat het er sowieso niet in hoort te zitten."

Mocht je nog vrees hebben:
"Wie de bewuste eieren eet gaat weliswaar over de norm heen, maar de kans dat dit ook gezondheidsproblemen oplevert is klein, zeggen Ivonne Rietjens, Martin van den Berg (toxicologie, Universiteit Utrecht) en Martijn Katan (voedingsleer, Vrij Universiteit). Katan illustreert: 'In Sri Lanka zijn er zeven gevallen van van mensen die probeerden zelfmoord te plegen met fipronil. Die dronken een heel flesje leeg en kregen miljoenen keren de dosis  binnen die in de eieren zit. Zij werden beroerd, maar mochten tussen de twee en vier dagen later het ziekenhuis alweer verlaten'. "
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
Ja sorry, maar ik vond bij het stellen van mijn vraag dat zowel vleeskip als legkip beiden na verloop van tijd geconsumeerd worden zei het dan dat de legkip in de kookpot belandt en de vleeskip in de braadpan of grill.
Had niet vermoed dat ik zoveel verwarring zou stichten en wellicht was het inderdaad beter geweest het beter te omschrijven in mijn vraag.
Lijkt me nu, na zoveel reacties niet meer nodig.
Kijk nog even de kat uit de boom.
svetivlas
6 jaar geleden
"Als leghennen na anderhalf jaar minder productief worden, worden ze geslacht en verwerkt in producten als soepen en vleeswaren. ‘Dat vlees wordt vermengd met dat van andere kippen’, zegt Benden. ‘Het fipronil in de besmette kippen wordt daardoor verdund. En in een blik soep zit ook gewoon niet zoveel kip. We hebben het dus niet over enorme gehaltes fipronil. Hoe kan die meneer Benden zo naïef zijn? Wat soep in blik en wat verdund??? Toevallig heb ik wel 9 grote overjarige soepkippen gesteriliseerd en in inmaakpotten zitten. Nu is goede raad helemaal duur.
weggooien die handel dan maar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ja sorry, maar ik vond bij het stellen van mijn vraag dat zowel vleeskip als legkip beiden na verloop van tijd geconsumeerd worden zei het dan dat de legkip in de kookpot belandt en de vleeskip in de braadpan of grill." Dat is het geval, maar toch heb je de vraag vernauwd door heel specifiek vleeskuiken te gebruiken, terwijl je voor jou meer leghennen/soepkippen van belang zijn lijkt het nu. Als jij vernauwt kan de vraag eigenlijk niet meer verbreed beantwoordt worden. Je kan als vraagsteller. altijd de vraag achteraf nog verbreden trouwens.
svetivlas
6 jaar geleden
@MrTomaat. Nee hoor ik heb in de diepvries ook nog 30 kilo kuikenvlees van mestkuikens. Het ging mij om kippenvlees en dat is van beide.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het ging mij om kippenvlees en dat is van beide." Precies, daarom had je eigenlijk beter niet de vernauwde vraag moeten stellen. Je sluit daarmee een deel van je vraag technisch gezien uit. Maar nieuwe informatie is er dankzij WHuls. Die geeft de volgende aannemelijkheid: Fipronil in kippenvlees? Leghennen: grote kans
Vleeskuikens uit combo bedrijven: goede kans
Vleeskuikens uit vleesindustrie: kleine kans/nihil Kan je eigenlijk achterhalen waar dat vlees vandaan komt? Via de leverancier oid?
svetivlas
6 jaar geleden
Ik weet wel waar ik het gekocht heb, maar uit welke stallen ze komen niet.
Wat het diepvrieskippenvlees betreft waren dat de halve ruggen, de zogenaamde kipcarbonade. Deze heb ik echter van het ruggetje ontdaan zodat het "Braadsticks werden. Zowel het vel, en vrijwel alle vet is hierbij ook verwijderd en omdat fipronil zich in het vet nestelt, maak ik me minder zorgen over het diepvriesdeel. Ik eet er niet van tot alles duidelijk is, want je weet nooit wat nog boven water komt.
Wat de inmaakpotten met soepkippenvlees betreft, die gaan in de kliko want die durf ik zelfs mijn kat nog niet te voeren.