Enig idee wat voor pan dit is?

Deze pan gekocht bij de kringloop en we willen graag de functie weten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat een handig ding! Ik zou het gebruiken voor iets wat eerst gaar moet worden met het deksel erop, en waar dan zonder deksel een korstje op moet komen.
Antoni
6 jaar geleden
Misschien iets voor een pizza calzone, zo'n dubbelgevouwen pizza?
tinus1969
6 jaar geleden
@Antoni, geen pizza calzone, want die moet in een oven en wordt echt dubbelgevouwen, niet gedeeld. Dit lijkt me een soort hapjespan. Op één pit zowel groente als aardappels, of groente en vlees maken.

Antwoorden (2)

Deze pan is dubbel te klappen, waardoor je het gerecht aan beide kanten kunt bakken zonder veel te kliederen. (Meestal pannenkoeken o.i.d.)

Toegevoegd na 53 seconden:
Het idee is goed, maar de pan is geen succes.
jc54
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Voor dunne gerechten als pannenkoeken is het niet bedoeld en daarvoor inderdaad niet handig. Door de te grote ruimte tussen de beide 'bodems' vouwt een pannenkoek zichzelf tijdens het omdraaien al snel dubbel in de pan. Voor dikkere rijst-pannenkoeken wel handig! Omdraaien moet je doen in 1 snelle beweging, dan heeft het gerecht geen kans om naar 1 kant te glijden en zichzelf 'op te frommelen'.
Dat is een omeletpan, of dubbele koekenpan. Te gebruiken voor het bakken van omelet, pannenkoek, rösti, of andere dingen die aan 2 kanten gebakken moeten worden maar lastig in hun geheel met een spatel zijn om te draaien.

Je doet het gerecht dus in de halve pan aan de kant van de steel. Even laten bakken met de pan open om overtollig vocht te laten verdampen. Dan de pan dichtklappen, waarbij het handig is dat de lege helft al wel opgewarmd is (van te voren licht invetten). Pan omdraaien en zo de andere kant van het gerecht bakken. Je kunt de pan nu dicht laten, zodat de al gebakken kant niet te veel uitdroogt en bovendien zal door de 'bovenwarmte' het midden van het gerecht sneller gaar zijn. Om het geheel als stevige 'koek' uit de pan te kunnen halen en om gelijkmatig te laten garen is het handig om nog een paar keer om te draaien. Dat er ook lucht in de pan zit, is juist de bedoeling. Niet proberen de halve pan zo vol te stapelen dat de 'deksel' er nog maar net over heen past dus. Daarvoor kun je beter een gewoon tosti-ijzer gebruiken.