kan ik boulion trekken van kip en rund in een pan?

Ik vraag mezelf af of dit schadelijk kan zijn of zorgen voor sneller bederf?

Toegevoegd na 2 uur:
Eerst rund bot/merg koken en daarna rund eruit en kippen poten erin trekken, vlees eraf en 'bot boulion' van de kip trekken dus samen in een pan eigenlijk ja. Puur om een krachtige boulion te maken voor gezonde darmen bijv. Smaak is niet zo van toepassing. Om deze methode gaat mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Antoni
6 jaar geleden
Dat dat op de een of andere manier schadelijk zou zijn, lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Kijk intussen voor meer interessante informatie over bouillon op https://nl.wikipedia.org/wiki/Bouillon_(voedsel).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Samen in 1 pan bedoel je? Rund laat je meestal (veel) langer trekken dan kip.
Ik denk dus aan redenen waarom het te lang trekken van kippenbotten schadelijk zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerst rund bot/merg koken en daarna rund eruit en kippen poten erin trekken, vlees eraf en 'bot boulion' van de kip trekken dus samen in een pan eigenlijk ja. Puur om een krachtige boulion te maken voor gezonde darmen bijv. Smaak is niet zo van toepassing.
Ritsuka
6 jaar geleden
Bouillon voor je darmen? Hoe werkt dit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoek eens op 'bone broth darmen'' voor meer info
Ritsuka
6 jaar geleden
Belangrijkste lijkt mij gewoon goede voeding voor een gezonde darmflora. Is geen garantie dat de stoffen in je bouillon echt nut hebben. De gelatine en eiwitten zijn goed voor je gewrichten, maar that's it.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt ook gezonde voeding, dit is gewoon een goede bron van mineralen en collageen(zit ook veel vel in de boulion) en een onderdeel van mijn 'voedings plan'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gelatine / collageen is op geen andere manier in redelijke hoeveelheden te verkrijgen dan uit botten / gewrichten. (in gewrichten zoals knietjes zit veel meer)
Goede voeding zonder zelf gemaakte 'bone broth' bestaat niet. Bij runderbotten haal je er het meeste uit bij zeer lang trekken. Denk dan aan 24 uur.
(bij kortere tijden kan je botten hergebruiken)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oke Jackd bedankt, ik zal de volgende keer knietjes toevoegen! hoewel deze boulion ook erg dik en geleiachtig is geworden hoor:) wel 60% ingekookt dat wel, ongeveer 24 uur totaal gekookt. erg lekker geworden met alleen een paar blaadjes laurier, wat zout en 2 grote runderbotten en 4 kippenbouten. Net kip ragout van de kip en boulion gemaakt, en de rest voor soep en om stoofvlees in te laten sudderen. Geweldig lekker zo koken, ik ga dit zeker vaker doen. iemand nog tips voor als je elke dag maar uurtje of 5 kun laten koken? laat het liever niet alleen ben vaak 12 uur of meer weg.

Het beste antwoord

Hoezo de smaak is niet van toepassing? Als je dan toch de ,moeite doet kan je het beter meteen goed doen.
Het is overigens niet nodig het in twee tijden te doen zoals jij voorstelt.
Je gooit gewoon je kippenpoten en de rundsbeenderen in een pot. Je voegt er nog een flinke wortel aan toe, wat selder, ui en prei en dan nog wat kruiden zoals wat zout, peper, tijm en laurierblad en zet dat maar op een niet te hoog vuur. Eens het geheel kookt laat je dit op een laag vuurtje maar een uurtje of drie minstens trekken.
Dit levert je een heel krachtige en nog lekkere bouillon op.
Geniet van je bouillon en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zout en peper kun je beste als allerlaatste toevoegen. Dit omdat er tijdens het trekken van de boullion water verdampt en hierdoor dus de smaak geconcentreerder wordt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee hoor, van in het begin toevoegen, dat komt de totale smaak ten goede. Wel niet teveel van in het begin en later als de bouillon klaar is dan hem naar je smaak afkruiden.