Kan je een aardappel smelten?

Is het mogelijk om een aardappel te smelten en zo ja wat krijg je dan? gewoon vloeibare aardappel? Wat is het smeltpunt van een aardappel? Is het mogelijk om een gesmolte aardappel te consumeren? Of hem te verwerken in een delicatesse? ik hoor graag van iemand. Groetjes

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nee, aardappel kan je niet smelten. Je kan wel aardappelpuree maken. Dan is de aardappel dus smeuïg. Van de aardappelpuree kan je aardappelkroketjes maken. Of aardappelroosjes. Die zie je wel eens in exclusieve restaurants. Dus die zou je een delicatesse kunnen noemen.

Je kan ook aardappelsoep maken. Dan heb je dus deels een vloeistof die smaakt naar aardappel. Deels een vloeistof, want er zitten vaak ook stukjes aardappel in, en vaak ook nog groenten en andere ingrediënten. In Duitsland is Kartoffelsuppe een gerecht van de traditionele keuken.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Volgens mij werd (wordt ???) er ook behangplaksel gemaakt van aardappelmeel. Ook een 'vloeistof' die je niet zou verwachten.
tinus1969
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix; plaksel en soep bevatten geen vloeibare aardappel; in feite zijn het suspensies van vaste deeltjes in vloeistof (https://nl.wikipedia.org/wiki/Suspensie_(scheikunde))
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@tinus1969
Vandaar dat ik ‘vloeistof’ ook tussen quotjes heb staan ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni, aardappelkroketjes en aardappelroosjes (pommes duchesses) liggen gewoon in de supermarkt hoor, daar hoef je echt niet voor naar een exclusief restaurant ;-)
Antoni
6 jaar geleden
Het is desondanks een bijzondere manier om gewone, saaie aardappel(s) te serveren, zo bedoelde ik het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Antoni, ik wil je er wel effe op wijzen dat je van "puree" geen aardappelkroketten kan maken daar er in puree melk zit en dam zullen je kroketten gegarandeerd ontploffen in de frituur.
Kroketten worden gemaakt van pommes duchesse, nee niet die torentjes van in de diepvries, maar wel door een passe-vite gedraaide aardappelen met een weinig boter en eidooiers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@WWDiver1
Je haalt het antwoord van @Antoni helemaal uit de context. Maar als je dan toch op alle slakken zout gaat leggen zorg dan wel dat je het zelf wel goed doet: PUREREN
1) Het fijnmaken van rauw of gekookt voedsel met behulp van een keukenrobot of mixer
2) Het fijnmaken van rauw of gekookt voedsel met behulp van een keukenrobot of mixer.
3) Het tot puree of moes maken van levensmiddelen.
4) 1) Fijnmaken 2) Fijnmaken van voedsel 3) Fijnstampen 4) Tot moes malen 5) Tot puree maken 6) Vermalen
5) Aardappelen, groenten of fruit tot een gladde pulp wrijven met behulp van roerzeef of foodprocessor.
(Bron: http://www.woorden.org/woord/Pureren ) Waar zie jij in deze beschrijving dat er melk aan toegevoegd is ? En die passe-vite van jou doet qua pureren niet veel anders dan de staafmixer die ik in de keuken heb liggen. Alleen is die staafmixer van mij een stuk moderner waardoor het wat sneller gaat. En echt... om aardappelkroketjes of aardappelroosjes te maken heb je toch echt eerst de fijn gemaakte (=gepureerde !) aardappelen nodig ! Met het antwoord van Antoni is niets mis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste ozewieze.... Jij wil blijkbaat heiliger zijn san de Paus. Als professionele kok met vele jaren ervaring zal ik je eens vertellen waar het staat dat er melk is aan toegevoegd: de term PUREE slaat op het feit dat er gekookte aardappelen zijn fijngemaakt (en niet met een staafmixer daar je dan het zetmeel in de aardappel aanzet tot lijmvorming) waaraan dan melk en een weinig boter wordt toegevoegd, pommes duchesse zijn diezelfde gekookte aardappelen die fijngemaakt worden en waar boter en eigelen worden toegevoegd.
En ik herhaal het nog maar even als je van PUREE kroketten gaat maken dan zullen die gegarandeerd barsten en komt de puree in je frituurvet terecht.
Verder heb ik nergens beweerd dat Antoni zijn antwoord niet juist was ik wou hem alleen wijzen op eerder genoemd feit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het verschil is dat we een andere definitie van "puree" hanteren. Die van mij is puur de fijngehakte aardappel. En niet meer dan een grondstof. Puree volgens jouw definitie bevat meer ingrediënten en dat deze daardoor niet voor kroketjes geschikt is neem ik onmiddellijk van je aan. Ook dat jouw versie veel smakelijker is is zonder meer waar.
Nee, je kunt een aardappel niet smelten. Suiker en zetmeel zullen caramelliseren en daarna ontleden bij temperatuurstijging.