Het gaat hier over water dat opgewarmd wordt in boilers, geisers enz.

Dat water heeft niet meer de kwaliteit van drinkwater. Door de opwarming worden een aantal processen in beweging gezet. De samenstelling verandert, er zit minder zuurstof in, het smaakt niet lekker meer en er kan zich schadelijk nitriet hebben gevormd. Bacteriën die van warmte houden, hebben het naar hun zin, zeker in die gedeelten van het circuit waar het water lauw is in plaats van heet.
Men moet extra opletten in woningen met een gecombineerd systeem voor de centrale verwarming en voor de opwarming van water voor het huishoudelijk gebruik. In geval van een defecte warmtewisselaar zouden beide waters met elkaar in contact kunnen komen.

Warm water versnelt corrosie. Doordat het warm is, lost het ook bepaalde stoffen in de boilers en de waterleiding gemakkelijker op. Zo kan warm water uit de waterleiding veel meer koper, ijzer, nikkel en zink bevatten dan koud water. Neem daarom steeds water van de koudwaterkraan om te drinken, te koken of warme dranken te bereiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik hierdoor schade aan mijn lichaam kunnen krijgen, door meer koper,ijzer nikkel en zink, binnen te krijgen? ik drink het namelijk een paar keer per dag, ook vanwege een betere doorspoeling van de darmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin.
zo veel warm water drink je niet dat het schadelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kook in het vervolg koud water en laat dat tot de gewenste temperatuur afkoelen, de metalen die in warm water uit de kraan kunnen zitten, zijn niet afbreekbaar, daarom blijven ze in je lichaam en kunnen door opstapeling , op den duur schade toebrengen. Vooral lever en nierschade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer theoretisch:
Voor zover er schadelijke materialen in je leidingsysteem zouden zitten zou er in heet water waarschijnlijk meer zitten dan in koud water omdat de meeste stoffen beter in heet dan in koud water oplossen.

Praktisch:
Pure onzin, drinkwater bevat zo goed als geen kankerverwekkende stoffen, in elk geval niet in hoeveelheden dat je je zorgen zou moeten maken. Heet of koud heeft hierin ook geen enkele betekenis.

Zie ook: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=9542
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs de water maatschappij ondersteunt mijn antwoord. Over kanker heb ik het niet gehad.
www.waterbedrijfgroningen.nl › ... › Veelgestelde vragen › Waterkwaliteitwww.waterbedrijfgroningen.nl › ... › Veelgestelde vragen › Waterkwaliteit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je perse warm water uit de kraan wilt drinken, zou je het eerst goed moeten laten doorstromen. Doordat het water in de leiding warm heeft stil gestaan, kunnen metalen beter oplossen en bacteriën gaan groeien. Legionella (de bekendste) is bij drinken geen probleem, maar andere misschien wel.
De risico's zijn dan veel kleiner.
Als je zo veel moet laten doorstromen ben je tijd en energie kwijt en je hebt nog niet de kwaliteit die je met koud water gewend bent.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor. Dan zou thee al helemaal verkeerd zijn. Lauw water kan zelfs helpen om honger tijdelijk te stillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water voor de thee wordt wel gekookt, is toch iets anders dan lauw water rechtstreeks uit de kraan. Ik zou ook geen thee zetten van water dat niet gekookt heeft. Maar bedank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels heeft wel gelijk: +
Warm water uit een Nederlandse kraan is gewoon gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had daar mijn twijfels over, als je het bericht van Crea leest, krijg je heel wat binnen, is dat wel gezond??? DUS WARM WATER UIT DE KRAAN?????
Zelfs beter dan zo'n koude plas water, mensen met darm en maag klachten doen niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb maag en darm klachten en ik word er juist misselijk van ;)