Loop ik risico op salmonella na eten stukje eierschaal?

Tijdens het maken van scrambled eggs ontdekte ik dat er per ongeluk 3 kleine stukjes eierschaal in de pan terecht waren gekomen. 2 stukjes kon ik eruit vissen, de andere kon ik niet terugvinden. Ik heb het gerecht maar opgegeten, maar ik vraag me af of ik nou risico op salmonella heb gelopen?

Uiteraard heb ik de scrambled eggs gedurende een paar minuten verhit, zal de bacterie dan gedood zijn? Ook waren het eieren uit de supermarkt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (3)

Als eerste is het de vraag of er salmonella op dat stukje eierschaal zat.
Daarnaast is het maar een heel klein stukje schaal geweest, wat meegebakken is.
Je maagzuur dood ook vanalles wat je eventueel binnen zou krijgen.
Je hebt ook een redelijk immuunsysteem ga ik van uit.

Kans dat je echt salmonella op hebt gelopen is minimaal.
Ritsuka
6 jaar geleden
Er is altijd kans op salmonella als je eieren eet. De kans is echter klein, dus je hoeft het er niet om te laten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stukjes eierschaal in het eten zijn vooral vervelend omdat ze hard en scherp zijn, maar ze vormen verder geen extra gezondheidsrisico. Er is praktisch geen verschil in salmonellarisico tussen de schaal en het ei. Theoretisch wel, want het ei kan aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant besmet zijn met salmonella, via verschillende oorzaken.

De kans op een met salmonella besmet ei is tegenwoordig niet meer zo groot door alle maatregelen die er tegen genomen zijn: de kans is ongeveer 1 besmet ei op 10.000 eieren. Als je de stukjes eierschaal net zo door en door verhit hebt als het ei zelf, heeft de salmonella het loodje gelegd en is er dus niets aan de hand.

Overigens is een kleine salmonellabesmetting niet zo ernstig en merk je daar waarschijnlijk niets van als je verder goed gezond bent. Ik eet mijn eitjes het liefst zachtgekookt en ik heb nog nooit een merkbare besmetting gehad. Bij een ei dat echt niet meer vers is, of een niet goed doorbakken ei dat nog een tijdje warm heeft gelegen, kan bij een besmet ei de salmonella zo sterk zijn vermenigvuldigd dat je er ernstig ziek van kunt worden. Bij kleine kinderen, zieken of ouderen kan een kleine besmetting ook ernstig uitpakken.

Kortom, de kans dat je een salmonella risico hebt gelopen is heel klein (kleine kans op besmet ei en dan ook nog eens goed verhit) en de kans dat je er anders last van had gehad is ook klein (aangenomen dat je een gezonde volwassene bent).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die kans is heel klein, omdat je het ei en het stukje schaal verhit heb, met bakken. Dus maak je geen zorgen, hoor.