Hoe krijg je verse gember zacht ?

Ik wil verse gember jam maken, maar de gember word met het koken mooit zacht genoeg. Wie weet hoe dat moet ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Gember is vrij vezelig. De gember fijn raspen en dan drie kwartier koken. Daarna kun je de groffe vezels eruit halen door de jam door een zeef te wrijven (dus niet pureren). Als het goed is krijg je zo een mooi heldere gemberjam. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je echt verse gember hebt, en daarmee bedoel ik gember die pas uit de grond komt, kan je hem in een cutter gooien en fijn malen. Met de puree die je nu hebt kan je dan je dam maken en als je deze Dan bij het vullen door een fijne zeef giet (effe helpen met de bolle kant van een lepel) heb je de mooiste jam die je je maar kan voorstellen.
Nu even terug naar die verse gember: deze kan je heel makkelijk zelf kweken. Je neemt hiervoor enkele bloempotten waar je een goede potgrond ingooit en hierin steek je een stukje gember, je moet er wel op letten dat er groeipunten aanwezig zijn op de stukjes gember die je wil planten. Nu duurt het wel even voordat je een flinke gemberknol hebt die de moeite van het oogsten waard is. Ik doe het meestal als een driejarenplan. Het eerste jaar is het plantjaar, het tweede is een eerste groeijaar en het derde oogst ik hem als het loof is afgestorven. Daar ik elk jaar de kleine stukjes opnieuw plant heb ik ook elk jaar verse gember. In het begin is het dus wel even wachten voordat je van je werk kan profiteren maar het is het meer dan waard. De gember die je zo bekomt is dus zo vers als maar kan en is maar half zo vezelig als gekochte, ik heb er zelfs al jam van gemaakt met stukjes en deze waren lekker zacht geworden.
Succes met je jam en smakelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben hier heel blij mee! :)