Moet je biologische havermout vlokken altijd wassen als je ze kookt?

Op het pak staat dat je ze moet spoelen na het weken. Maar ik week het nooit. Ik kook er zo pap van. Is het ongezond als je het niet wast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is niet direct ongezond als je havervlokken niet weekt voor het koken. Als je geen last hebt van gevoelige darmen, kan je ze zelfs zo uit het pak strooien om in je smoothie toe te voegen en in principe zou je ze dan ook ongekookt kunnen eten. Na het koken zijn de voedingsstoffen echter beter verteerbaar en je lichaam kan dan nog beter het beste uit granen als havermout/-vlokken kunnen halen. Nu is het zo dat in plantaardige voedingsmiddelen als ( volkoren) granen, zaden, noten, groenten en peulvruchten een stofje kan voorkomen dat een belemmerend effect zou hebben op het opnemen van mineralen en vitamines. Dit stofje heet 'fytinezuur'. Het is een soort beschermend stofje dat planten maken om hun zaden te beschermen...hun nakomelingen zijn immers het allerbelangrijkst in de natuur. Planten zoals fruit willen graag dat hun zaden gegeten worden om door het uitpoepen weer verspreid te worden, dat is dan compleet met meststof. Deze zijn meestal van nature bestand tegen maagzuur en kauwen en door de natuur al meteen lekker en gezond gemaakt. Er zijn echter ook zaden die niet tegen kauwen en maagzuur bestand zijn en dat zijn de granen, noten en peulvruchten. De natuur beschermt deze zaden met fytinezuur. Deze stof wordt niet afgebroken, mede door onvoldoende bereiding. Eenmaal in onze darmen, bindt het zich aan vitaminen, mineralen en sporenelementen, die hierdoor in de ontlasting mee verdwijnen ipv verteerd te worden. Hierdoor zouden tekorten kunnen ontstaan als je niet voldoende andere gezonde voeding zou eten. Het goede is dat in alles met veel fytinezuur het enzym fytase zit, dat het zuur afbreekt tot onschadelijke bestanddelen, daarvoor is echter wel de goede bereiding nodig. Door het weken komt het enzyme fytase vrij, neutraliseert het fytinezuur en breekt het af. Haver bevat echter weinig fytase en hierdoor moet je er een beetje boekweit of een ander fystaserijk meel aan toevoegen, om effect te krijgen. Het weken van havermout of -vlokken, zorgt dat het gehalte aan fytinezuur iets lager is, maar het verdwijnt niet. Ook valt in de praktijk het belemmerend effect op de opname van mineralen ook best mee. Als je ervoor zorgt dat je voldoende goede voedingsstoffen uit andere voeding binnenkrijgt en gevarieerd eet, kan je lekker doorgaan met eten van havermout in alle variaties, het is lekker en ook nog gezond.

Bronnen:
https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/moet...

Nee niet zo nodig. http://energiekevrouwenacademie.nl/noten-zaden-weken/ geeft hun mening, maar zelf kook ik ze niet hoewel sommigen dit beter verteerbaar vinden. Wel het kookwater kan je (gekoeld) bewaren voor andere doeleinden. Verder ligt het ook aan persoonlijke voorkeur mbt hygiëne en kan het een beter gevoel geven alles te wassen voor het koken, ook bio producten ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100