Ik heb opbak aardappelschijfjes van celavita gekocht hoe kan ik deze bakken zonder vet of boter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Dat gaat niet zonder vettigheid, want dat is nou juist de clou van bakken. Je zou ze in de magnetron kunnen "droogkoken", dan worden het een soort geroosterde schijfjes.
Amadea
7 jaar geleden
Je kunt ze in de oven doen onder de grill.
7 jaar geleden
Helemaal zonder vet krijg je ze niet mooi bruin en knapperig. Het is ook niet aan te raden om helemaal 'vetloos' door het leven te gaan, jouw darmen alleen al zouden heftig protesteren en een verstopping is niet prettig!
Nu is er wel verschil tussen een beetje vet of drijvend in het vet...dat laatste is dan ook helemaal niet nodig om lekker gebakken aardappeltjes te krijgen.

Wil je toch helemaal zonder vet bakken, dan kan je ze alleen gaarmaken in een grillpan of in de oven, als je een bakvorm hebt die je niet hoeft in te vetten. Een lekker knapperig korstje zul je echter niet krijgen en ze zien er ook nooit zo mooi goudbruin uit.
Ik doe het altijd als volgt...ik neem een grote platte ovenschaal en smeer die in met een stukje keukenpapier waar ik een stukje boter mee vastpak. Je kunt uiteraard ook een plantaardige olie gebruiken, maar die smaak die boter geeft hè....niet te vergelijken!
Intussen heb ik de hetelucht oven al aangezet op 180 graden C. maar je kunt natuurlijk ook gewoon met onder-/bovenwarmte bakken op een iets hogere temperatuur. Vaak verdeel ik er stukken rode paprika over, ringetjes ui en champignons en leg er hier en daar stukjes gekruide kipvleugels of drumstickjes bij , omdat het er ook zo gezellig uitziet. Ik heb altijd een sprayflesje gevuld met plantaardige olie en spray hier heel licht mee over de schotel. Je kunt echter ook druppelsgewijs wat goede olie erover verdelen.
Na ruim een half uur-3 kwartier ruikt de keuken lekker en is alles knapperig en klaar.
Schaal sla erbij en smullen maar.

Dat beetje vet zet echt geen zoden aan de dijk maar eten moet ook lekker zijn en zeker niet droog...zonder enig vet is dit niet mogelijk.
amc