Van welk ingrediënt in Chinees eten worden sommige mensen ziek?

Ik heb begrepen dat bepaalde mensen door 1 bepaald bestanddeel in het Chinees eten ziek kunnen worden door een allergische reactie. Hoe heet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

Ik dacht,dat dat dor ve-tsin kwam ,ook wel E621 genoemd. vraag me niet wat het precies is,maar dit staat me nog bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn honderden, zo niet duizenden mensen die overgevoelig zijn voor de smaakversterker E621. Overgevoeligheid treedt niet op van het ene op het andere moment. Iemand kan jarenlang producten eten waar E621 in zit, zonder er iets van te merken. Maar opeens kan het mis gaan, met allerlei lichamelijke klachten tot gevolg. E621 komt onder verschillende namen voor. In de Chinese keuken wordt deze smaakversterker Ve-Tsin genoemd. Oorspronkelijk komt Ve-Tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier wordt verkregen. Andere benamingen voor E621 zijn: mononatriumglutamaat, MSG, gistextract, gehydroliseerde proteïne, en zelfs als er op een etiket ‘aroma’ staat, kan dat betekenen dat E621 in het product zit. Van nature komt mononatriumglutamaat in verschillende voedingsmiddelen voor, zoals vis, vis, vlees, melk, granen, soja, tomaten, aardappelen en vele groenten, tomaten, paddenstoelen, Parmezaanse kaas en in blauwschimmelkaas. In producten uit de supermarkt, van de slager, en in voedsel dat u eet in restaurants kan E621 voorkomen in soep, bouillon, sauzen, ragout, snacks als kroketten, frikadellen, bitterballen, kant-en-klaarmaatijden, chips, maar ook in ham en worst. Mensen die overgevoelig zijn voor E621 kunnen last krijgen van uiteenlopende symptomen, zoals misselijkheid, diaree, braken, tintelingen, hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid, ademhalingsproblemen, en nog tientallen andere klachten. E621 zou tevens hersenschade, verstoring van de hormoonhuishouding, en zelfs zwaarlijvigheid veroorzaken, omdat mononatriumglutamaat de eetlust vergroot, waardoor je dus steeds een hongergevoel houdt als je iets met E621 erin hebt gegeten.
Amadea
13 jaar geleden
Dat verhaal gaat over ve-tsin.

Het is echter onderzocht, en er blijkt geen enkel verband te zijn tussen ve-tsin en de klachten die ermee geassocieerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Heb je daar een bron voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, bijvoorbeeld deze van de universiteit van Wageningen. De bewuste onderzoeken staan er keurig controleerbaar bij vermeld. http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm#_Toc66541972
Ik word zelf altijd ziek van Sambal als dat in het eten zit. dus voor mij is het sambal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinda's, daar word ik acuut ziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het vet-sin, maar je kunt ook van soja ziek worden. Een kennis van me is vroeger eens onderuit gegaan tijdens het eten van Chinees. Dit was een acute soja allergie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van gehoord.
Volgens mij is het een 'broodje aap verhaal'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat is het ook. Het zogenaamde 'Chinese Restaurant Syndrom' blijkt gewoon niet te bestaan. Maar broodjes aap zijn helaas erg hardnekkig. Mensen wíllen blijkbaar graag denken dat ze ergens ziek van worden.
Oud bericht maar ik herinner me nog een keer dat mijn vriend ineens ontzettend ging braken na het eten van tofu. Toen hij erover na ging denken was dat de tweede keer dat hij na tofu ontzettend moest braken dus hij is daar allergisch van waarschijnlijk.