Wat is het gele laagje op je margarine?

Als je na een paar dagen afwezigheid je (reeds aangebroken) bakje margarine openmaakt, is de oppervlakte gelig geworden. Daaronder heeft de margarine nog wel haar normale roomwitte kleur.

Waardoor ontstaat dat gele oppervlaktelaagje? Kan het kwaad dit gewoon te eten?

Cryofiel
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Dat heet rans, oftewel ranzig worden van vet.
Het rans worden is de afbraak van vet door hydrolyse en oxidatie. Hydrolyse splitst de vetzuurketens van het glycerol. De vrijkomende vetzuurketens worden dan verder geoxideerd. Dit is vooral het geval bij de onverzadigde vetzuren en is een soort kettingreactie waarbij vrije radicalen een grote rol spelen.

Bij het rans worden komen onaangenaam ruikende en smakende stoffen vrij, bij boter bijvoorbeeld boterzuur. Ook gaat de voedingswaarde verloren en worden vitamines afgebroken.

In principe is de bovenste laag van je margarine dus aan het bederven. Het kan geen kwaad dit op te eten, mits het niet al te oud is. Het smaakt alleen niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat hier meer vet in zit(zo lijkt het in elk geval).. en kan geen kwaad om op te eten

of het is gewoon omdat het er buiten om zit dat dat sneller smelt en dus een lichtelijk gesmolten is (geweest)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit komt door het contact met zuurstof. Het kan geen kwaad om te eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min? Waarom dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minner is weer bezig, als compensatie een +