Als ik in april een haring eet, hoe oud is deze dan en wat is er mee gebeurd?

Alleen rond mei/juni worden er haringen gevangen die in die maanden als nieuwe haring worden verkocht.

Maar als ik dan in april een harinkje eet bij de visboer, wat is er dan al allemaal mee gebeurd? Ingevroren/gezouten e.d? Wordt al die haring ergens opgeslagen? En hoe zorgt die visboer dan weer dat ze er 'vers' uitzien en smaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Volgens een verslagje dat ik enkele weken geleden op tv zag,is dit gewoon haring van vorig jaar die ingevroren werd.(heb hier wel geen bron van terug gevonden)
fremar
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Dat mag niet. In het 'Warenwetbesluit Visserijproducten, slakken en kikkerbillen' staat omschreven dat "[u]itsluitend in de maanden mei tot en met september [..] de aanduiding "nieuwe haring", "Hollandse nieuwe" of "nieuwe maatjes" [mag] worden gebezigd voor haring welke is gevangen in de genoemde maanden van het jaar waarin zij wordt verhandeld."
http://maxius.nl/warenwetbesluit-visserijproducten-slakken-en-kikkerbillen/artikel1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_Nieuwe
Ze worden gelijk na de vangst diepgevroren, want ze moeten enige tijd bij -30 graden bewaard worden om de eitjes van de haringworm te doden. De diepgevroren haring wordt ontdooit, gekaakt en in zout water ingelegd als er weer een partij maatjesharing nodig is. Het schoonmaken (verwijderen van kop graat en vel wordt gedaan bij een visboer of vishandelaar. De opslag is dus grotendeels in diepgevroren toestand. Het kaken (verwijderen kieuwen, hart, galblaas) vindt soms aan boord van de schepen plaats, maar meestal pas bij de inleggerij.
De haringworm is een parasiet van bruinvissen en dolfijnen en kan bij mensen zelfs dodelijk zijn als de in de maag uitgekomen worm zich door maagwand en hartzakje boort.
De haring die je in april koopt is dus een maand of 10 diepgevroren bewaard.