Hoe maak je maiskolven klaar?

meestal als ik maiskolven eet zijn ze als side gerecht bij de spareribs ofzo, dus warm kant en klaar kan zo in het mondje.
nu heb ik 2 maiskolven gekocht.
hoe maak ik dat klaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.3K

Het beste antwoord

Heel simpel en erg lekker, maïskolf met citroenboter:

Verwijder van de maïskolven de bladeren en trek de draden er af. Breng een pan met ruim water aan de kook. Kook hierin de maïs in 12-14 minuten gaar. Houd eventueel de kolven onder water door er een schoteltje op te leggen. Maak met een vork een maïskorrel los om te controleren of de maïs gaar is.

Rooster maïskolven eventueel in een grillpan in ca. 5 minuten bruin.

Roer de boter zacht. Rasp wat van de schil van de schoongeboende citroen en pers de citroen uit. Was de bieslook en knip de sprieten klein. Meng geraspte citroenschil, wat citroensap, de bieslook, peper en zout door de boter en geef dit bij de maïs.

Eet lekker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, dat klinkt wel heel erg lekker erbij, citroenboter. Mooie uitleg marita, zoals altijd :)
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk beetje roomboter erbij idd en smullen maar
8 al deze week :D ;-)

Andere antwoorden (5)

gewoon in de pan met water en suiker net als een ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze ook grillen, en bestrooien met zeezout, ook lekker!

Toegevoegd na 40 seconden:
Wel eerst 10 min. voorkoken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de barbecue.. invetten met een beetje olie..eventueel kruidenolie, beetje bruin roosteren, ...
MMMMM....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe er altijd aluminiumfolie om en dan in de oven garen, ongeveer 30 minuten op 180 graden, en daarna insmeren met knoflookboter, of op het bbq rooster (geleerd in de USA, waar ze toch echt lekkerder zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme maiskolven voor op de bbq.

Ingrediënten:

4 maiskolven,
100 gr. boter,
1 el. fijngeknipte verse peterselie,
1 el. fijngeknipte verse bieslook,
1 el. fijngeknipte verse tijm,
schil van 1 citroen, geraspt,
zout en peper,

1) Trek de bladeren van de maiskolven naar achteren en verwijder de pluimen.
2) Vouw de bladeren terug en bind ze dicht, indien nodig.
3) Blancheer de maiskolven ongeveer 5 min. in een pan kokend water. Haal ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken.
4) Rooster de kolven 20 tot 30 min. boven middelhete houtskool, draai ze regelmatig om.
5) Roer ondertussen de boter zacht en voeg peterselie, bieslook, tijm, geraspte citroenschil toe en zout en peper naar smaak.
6) Leg de maiskolven op borden, verwijder het touwtje en vouw de bladeren open. Geef er een flinke lik kruidenboter bij.

Tip:
Neem kolven met stevige maiskorrels, als je ze vers koopt. Kun je geen verse mais krijgen, rooster dan ingevroren maiskolven.
Smeer een dubbelgevouwen vel aluminiumfolie in met wat kruidenboter. Rol de kolven in de folie en rooster ze 20 tot 30 min. direct in de houtskool.