Wat voor fruit is dit?

Toegevoegd na 10 uur:
Ja het klopt het is mispel of hoe het ook in het spaans heet bedankt jammer dat ik niet meer beste antwoorden kan doen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De loquat (Eriobotrya japonica), Japanse (wol)mispel of neffel is een bekende vrucht uit de rozenfamilie. De plant staat in het Spaans bekend als nisperero del Japón en de vrucht als nispero japonés. Het is een groenblijvende, 5-10 m hoge boom met een ronde kroon en een korte stam. Jonge takken zijn wollig behaard. De afwisselend geplaatste bladeren groeien vooral in de scheuttoppen dicht opeen. Ze zijn lancetvormig, toegespitst, aan de onderkant glanzend donkergroen, aan de onderkant dof lichtgroen en tot 35 x 13 cm groot. Jonge bladeren zijn dicht en wollig behaard en oudere bladeren zijn open behaard. De 1-2 cm brede, witte bloemen hebben vijf kroonbladeren en staan met dertig tot honderdvijftig stuks in roodbruin behaarde pluimen aan de scheuttoppen.

De eivormige, oranje vrucht is 3-8 x 2-5 cm groot. Onder de oranje schil zit het zeer sappige, aromatische, zoetzure vruchtvlees, wat enigszins doet denken aan abrikoos. De vrucht bevat één tot tien (meestal twee tot vijf) tot 2 cm grote, ovale, afgeplatte, bruine zaden. De vruchten kunnen uit de hand gegeten worden of worden verwerkt tot fruitsalades, vruchtensappen, compote, consumptie-ijs en jam. Ook worden de vruchten onder andere in China en Taiwan ingeblikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

perzik ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn pomelo's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pomelo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het fruit op jouw foto lijkt anders totaal niet op het fruit van de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens.
De pomelo's op mijn foto zijn nog niet rijp, die op de foto van de vraagsteller zijn overrijp.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een pomelo wordt 10 tot 30 cm groot. de vruchten op de foto van de vragensteller zijn veel kleiner. zie de verhouding met het blad. overrijp fruit blijft niet aan de boom of struik hangen maar valt. Kortom, ik ben het nog steeds niet met je eens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit fruit nog nooit gezien,in de supermarkt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zijn geen pomelo's. Kijk maar naar de stelen waar het fruit aan vast zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen grapefruits. Die groeien net als sinaasappelen, mandarijnen en citroenen aan citrusbomen en die zien er heel anders uit.
Het ziet eruit als vijgen.
Op de link staan heel veel andere fruitsoorten als het geen vijgen zijn zit hij er misschien tussen.

Toegevoegd na 54 minuten:
Misschien een kweepeer, lijkt er ook op.

http://www.tuinadvies.nl/kweeperen_moerbeien_fruit.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat is hem. Als hij gedroogd is, ziet hij er heel anders uit! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrucht lijkt wel wat, maar een vijgenboom heeft een heel ander blad. Ik heb zelf een vijg in de tuin, maar dit is geen vijg.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijgenboom
Rieneke1
13 jaar geleden
@ ruth, dat was ook mijn gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha. Wat hadden Adam en Eva met zo'n smal blaadje gemoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Esme, waar jij al niet aan denkt, wel een goeie hoor maar misschien hadden ze toen nog geen groter blad nodig.
Ik denk dat dit de loquat is.

Voor meer info over de loquat zie: http://portugal.blog.nl/flora-en-fauna/2009/04/06/vreemde-vruchten-de-loquat

Toegevoegd na 1 uur:
De vrucht wordt in Nederland ook wel op de markt aangeboden, maar vaak onder de foutieve benaming mispel, wat de vrucht is van Mespilus germanicus, een verwante soort.
Zie voor meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loquat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat denk ik ook. +1
Volgens mij zijn dat Mispels (Níspero in het Spaans).
In zuid Spanje heb je in de provincie Malaga een dorpje dat bekend staat als het Mispel paradijs.
Ze zijn lekker om te eten. Vergelijkbaar met een perzik, maar toch anders. Nadeel is dat je ze snel moet eten, want ze rotten gauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Vandaar de uitdrukking: zo rot als een mispel, dat hoort bij die dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vrucht wordt soms ten onrechte mispel genoemd, maar deze nispero is de loquat.
Zie voor meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loquat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mispel
De loquat. Niet direct een vrucht die ons bekend in de oren klinkt. Misschien komt dat omdat het vaak ten onrechte een mispel wordt genoemd. Maar wat de Portugezen nesperas noemen, zijn zeker geen mispels, maar loquats. Of loquatten…

Hoe dan ook, je vind ze in overvloed in het voorjaar, want dan vallen ze in grote getale van de bomen (nespereiras) waar ze aan groeien. Het is een oranje vrucht in de vorm van een ei, met sappig zoet of zuur vruchtvlees. In het midden zitten één of meerdere grote, bruine, glimmende pitten.