Waarom worden eieren in de supermarkt niet gekoeld ?

Eieren in de supermarkt liggen daar ongekoeld. Als je thuiskomt moet je ze echter gekoeld bewaren staat op de verpakking. Waarom worden ze dan ook in de supermarkt niet gekoeld ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Volgens de reglementen (EG) nr 853/2004 en 589/2008 die de specifieke hygiëneregels vaststellen voor eieren en eiproducten, moeten eieren worden opgeslagen en vervoerd bij de meest geschikte (en bij voorkeur constante) temperatuur om hun kwaliteit optimaal te waarborgen.
Het transport van de verdeler naar de supermarkt gebeurt meestal bij kamertemperatuur en blijft constant.
Om temperatuurschommelingen te vermijden raden wij de supermarkten aan eieren niet in de koeling te bewaren. Door die temperatuurschommelingen zou er immers condens op de eischaal kunnen ontstaan waardoor bacteriën gemakkelijker er zich op kunnen ontwikkelen en door de poreuze schaal het ei kunnen binnendringen. Daarom worden eieren niet in de koelkast bewaard in het verkoopscircuit.
Thuis plaatst u eieren echter best wel in de koelkast, in hun originele verpakking. Zo blijven ze langer vers.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog een andere bron:

Eieren bewaar je het beste in de koelkast op 4 °C. Als je ze in het doosje bewaart, drogen ze niet uit en blijven ze langer goed.

Waarom staan eieren in de winkel dan niet in de koeling?

De schaal beschermt het ei tegen invloeden van buitenaf, zoals vocht en vuil. Zo beschermt het ei zich tegen schadelijke bacteriën. Als het ei vochtig wordt, kunnen schadelijke bacteriën sneller op de poreuze schaal groeien. Als de eieren in de winkel in de koeling zouden staan, en je neemt het vervolgens in een boodschappentas mee naar huis, dan treedt er, door het temperatuurverschil, condensvorming op.
Door de eieren in de supermarkt buiten de koeling te bewaren treedt die condensvorming niet op. De eieren blijven dan langer goed. Daarom wordt de temperatuur vanaf het moment dat de kip het ei legt totdat het in de winkel ligt ook zoveel mogelijk gelijk gehouden.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ten derde: aangezien lang niet iedereen voor bewaren in de koelkast kiest, daar zijn namelijk best goede argumenten voor, is het sowieso beter dat de leveranciers (inclusief de winkel) de mogelijkheid van thuis buiten de koelkast bewaren als het ware openhoudt voor zij die daar de voorkeur aan geven. En dan moet je niet één verblijf in gekoelde winkelschappen inlassen tussen al de overige tijd bij kamertemperatuur.
Voor wie thuis voor gekoeld bewaren kiest, is de ongekoelde voorgeschiedenis helemaal geen bezwaar, nog afgezien van het vermijden van condensatie op de eierschaal.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed en uitgebreid antwoord, kudo's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het heldere antwoord.

Andere antwoorden (3)

In de gehele Europese Unie worden eieren bij wet niet gewassen voor dat ze naar de supermarkt gaan, dit zorgt er voor dat de kans op salmonella relatief klein is. Hierdoor kunnen eieren ongekoeld bewaard worden, maar blijft de houdbaarheid een stuk korter. Daarom is het advies ook om eieren alsnog gekoeld te bewaren. Voor de supermarkt zijn minder koelschappen gewoon een stuk voordeliger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eieren kunnen prima op supermarkt temperatuur (iets onder kamertemperatuur) bewaard worden. Een koeling zorgt er alleen voor dat de houdbaarheid gerekt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook op de kippenboerderij, of op de gewone boerderij worden eieren niet gekoeld bewaard.
Veel mensen bewaren de eieren , ondanks het advies op de eierdozen , thuis nog steeds ongekoeld in een eierschaal of op een eierrek (al dan niet in de koele kelder).

Er zijn twee meningen, duidelijk. De mensen voor gekoeld (koelkast) bewaren en de andere mensen die voor gekoeld (koele kelder) bewaren zijn, ook zijn er mensen die zo snel de eieren eten en een niet warm huis hebben, waar de bacteriën geen kans hebben, want daar gaat het om.

In de koelkast, koel (te koel?), luchtjes (salami? banaan?) , lang houdbaar (5 weken?).
Buiten de koelkast (koele berging of niet warm huis), neem geen ander luchtje aan, koel/koud ei smaakt naar ei, korter houdbaar (2 weken?).

Het gaat erom wat een vakman zegt, met zoveel jaar ervaring... : (uit de bron/kassa:)

"nee, een ei hoort erbij, eieren in de koeling is niet nodig, ik ben 30 jaar kok geweest, en nog nooit een ei in de koeling gehad. een koel ei smaakt overal naar behalve naar ei. laat je niks wijs maken door geleerde heren met hun "meetinstrumenten".

Wie geloof je?
Het gaat hier om meningen over de eieren thuis bewaren, kwestie van wat je zelf denkt.

De vraag gaat over eieren in de supermarkt, waarom worden de eieren in de supermarkt niet gekoeld.

Het ANTWOORD lijkt me simpel, omdat de omloop zo snel is dat deze eieren altijd goed blijven en er dus geen noodzaak is om ze gekoeld te bewaren in de winkel. Dit bespaart de winkel een flinke kostenpost in koelen nog afgezien van extra koelcellen. (Bovendien is het niet verstandig om gekoelde eieren uit de koeling mee te nemen en onderweg op te laten 'warmen' waarna ze weer in de koelkast terecht komen.)