Teveel zoetstof kan laxerend werken. Wat is dan 'teveel'?

Dit staat vaak op verpakkingen waar zoetstoffen in zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Aanvaardbare dagelijkse inname (ADI)

Wanneer je energievrije zoetstoffen met mate gebruikt zijn ze volkomen veilig. Voor iedere zoetstof werd een ADI-waarde per kilogram lichaamsgewicht bepaalt (= Aanvaardbare Dagelijkse Inname), die ook terug te vinden is op de verpakking van de verschillende zoetstoffen. Deze waarde wordt bij volwassenen bijna nooit overschreden. Meestal volstaat een veel kleinere hoeveelheid om aan de zoetbehoefte te voldoen.

Frisdranken gezoet met energievrije zoetstoffen die geen energie leveren, kunnen in principe vrij gebruikt worden. Nochtans is het raadzaam kunstmatige zoetstoffen niet onbeperkt te gebruiken. Naast de 'light frisdranken' worden in heel wat andere 'light‑producten' eveneens kunstmatige zoetstoffen verwerkt, zodat de dagelijkse dosis hoog kan oplopen. Omdat de ADI voor zoetstoffen bij kinderen heel wat lager ligt dan bij volwassenen is het raadzaam om suikervrije dranken bij deze groep te beperken.
Een inname van hoeveelheden boven de gewichten zoals in onderstaande tabel aangegeven zijn, kunnen laxerend gaan werken, maar dit hangt ook van de gevoeligheid per persoon af.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ADI-waarde van de energievrije zoetstoffen.

Zoetstof
ADI (mg/kg normaal lichaamsgewicht)
Aspartaam
40 mg
Acesulfaam-K
15 mg
Cyclamaat
11 mg
Sacharine
2,5 mg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt van het soort zoetstof af.
Op elke verpakking zie je het maximum dat je mag innemen per dag.
13 jaar geleden
Bij Sorbitol meer dan 40 gram per dag werkt het laxerend, waardoor er diarree kan optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dosering is te veel. Aspartaam bijvoorbeeld is kankerverwekkend bij ratten. Eet smakelijk!

Toegevoegd na 10 minuten:
Kunstmatige zoetstoffen zijn sowieso schadelijk voor de gezondheid. Laxerende werking is maar 1 van de vele bijwerkingen. Eigenlijk is er geen veilige dosering. Aspartaam bijvoorbeeld is kankerverwekkend bij ratten (zie bron). Maar misschien wordt Stevia binnekort toegelaten, dat is plantaardig en wel oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas v.n. op met sorbotol. Dat zit ook in kauwgum en ongemerkt krijg je snel te veel binnen. De gevoeligheid van je darmen bepalen wanneer iemand aan de dunne raakt.