Hoe voorkom je dat brood uitdroogt in de vriezer?

Ik gebruik diepvrieszakken, maar toch droogt het brood wat uit. Wat kan ik daar tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay, dat lijkt me een goede tip. Waarom geef je dit niet als antwoord? Dan kan ik je een puntje geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, wat mij betreft wel hoor. Dank!

Het beste antwoord

Eenmaal bevroren kun je brood ca. 1 maand vers houden.
Zorg dat de lucht uit de verpakking is en de verpakking goed sluit. koel het brood eerst voor, alvorens het in te vriezen. Ook tijdens het ontdooien kan veel vocht verloren gaan dus goedverpakt ontdooien.
Veel meer kun je er niet aan doen. Hoewel het prima kan gaat er natuurlijk niet boven vers gebakken brood of vers eten. Met een tosti of toats heb je dat probleem in elk geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In ieder geval ervoor zorgen dat er zo min mogelijk lucht in die diepvrieszakken zit. Dus de lucht eruit knijpen en vervolgens de zak luchtdicht afsluiten.

Maar een beetje uitdrogen zal het brood altijd wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zuig altijd de lucht eruit en gebruik het zo snel mogelijk.
Meestal is het korstje zelfs nog knapperig als het er met krokante korst ingaat.
amc
13 jaar geleden
Snel invriezen zorgt voor kleine
ijskristallen in het product.
Langzaam invriezen levert grote ijskristallen op.

Die kristallen kunnen de celwanden in producten
kapot drukken waardoor het product
als het ware "lek" raakt en tijdens
het ontdooien veel vocht verliest.

Het gevolg is minder smaak en
minder voedingsstoffen.

Grote kristallen kun je voorkomen door
niet te veel tegelijk in te vriezen
Vries per 24 uur nooit meer dan 10 %
van de inhoud van de vriezer in.

Sommige vriezers hebben een speciale
invriesstand die ervoor zorgt dat producten
heel snel worden ingevroren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt daar een apparaatje voor:
http://www.kookwinkel.nl/cms,17288,vacumeer+apparaten.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe er de schil van een aardappel bij in de zak.
Nooit meer droog brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht in een vriezer wordt extra droog gehouden, zodat er zo weinig mogelijk rijp ontstaat. De droge lucht is er de oorzaak van dat het brood een beetje uitdroogt. De vepakking van het brood dient er voor te zorgen dat er geen migratie van vocht door de verpakking plaats kan vinden. De juiste en luchtdichte verpakking is dus hier op zijn plaats. Uitdrogen is niet voor 100& te voorkomen, dus het brood niet te lang in de vriezer laten liggen, maar regelmatig verversen.