Heeft een banaan die ik in de magnetron doe en verwarm dezelfde voedingswaarde als een "normale" banaan?

Ik doe er niets bij, gewoon 1 banaan in een bakje in de magnetron, ik ben benieuwd of dit even gezond is als een banaan "gewoon" eten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik denk niet dat er veel verschil in gaat zitten. Je eet fruit, dat is eigenlijk altijd goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou....daar valt nog wel iets op af te dingen hoor. Als je de banaan heet genoeg maakt om alle vitaminen, foliumzuur enz. te vernietigen, blijft er eigenlijk alleen maar warm snoep over. Bovendien is fruit tegenwoordig ook niet meer "altijd goed", maar bevat ZO veel suiker, dat je echt op de inname moet letten. Zeker bij soorten als druiven, vijgen en mango's, maar de banaan scoort ook hoog. Twee porties (= wat er in een handpalm past, dus gemiddeld één stuk "groot" fruit of 10 "kleine") is in de regel wel de max.
Amadea
7 jaar geleden
Het staat er niet bij, maar voor de zekerheid geef ik het maar even door: de banaan moet wel geschild zijn. Ik had een keer in een vorstperiode in de winter een zeer koude banaan in z'n geheel in de magnetron gelegd om 'm om kamertemperatuur te krijgen. En toen vloog het steel-uiteinde in brand!
Cryofiel
7 jaar geleden
Voedingswaarde in calorieën of voedingswaarde in de zin van nuttige stoffen? Vitamines kunnen bijvoorbeeld worden vernietigd wanneer de temperatuur te hoog oploopt. Dat is echter onafhankelijk van de manier van verwarmen: of je de temperatuur nu laat oplopen door de banaan een tijd in een bak met heet water te leggen, of door hem in de magnetron te doen, maakt niet veel uit. Hoewel - soms is de magnetron beter, omdat de verhitting daar sneller in gebeurt, zodat de voedingsstoffen gedurende minder tijd op hoge temperatuur zijn.

Antwoorden (1)

Het enige dat je toevoegt is warmte ; en warmte is calorieën.

Dat betekent dat je lichaam iets minder calorieën hoeft te verbranden om de banaan (en jezelf) op temperatuur te krijgen/houden. Daarom bevatten warme voedingsmiddelen een heel klein beetje meer "voedingswaarde" dan koude, die tenslotte warmte aan je lichaam onttrekken en "dus" een beetje energie kosten. Het verschil is echter niet extreem ofzo. Desnoods compenseer je met een ijsblokje ; dat levert geen calorieën op, maar je moet er wel weer een beetje voor "stoken".

Denk er echter ook aan dat veel vitamines vernietigt kunnen worden door hitte, vooral vitamine C.

Koken IS feitelijk een vorm van "voorverteren" , en wat al een beetje "verteerd" is hoef je dus zelf niet meer te doen en kost jouw geen energie. Je voeding wordt er dus "efficiënter" van, wat je zou kunnen zien al een verhoging van de voedingswaarde. Waar weer de vermíndering van voedingswaarde op het vlak van micro-nutrienten tegenover staat. Het gaat er dus maar om wat je belangrijker vindt. Het gaat natuurlijk om kleine verschillen, maar puntje bij paaltje is een "koude" banaan nét even gezonder.