Heeft een banaan die ik in de magnetron doe en verwarm dezelfde voedingswaarde als een "normale" banaan?

Ik doe er niets bij, gewoon 1 banaan in een bakje in de magnetron, ik ben benieuwd of dit even gezond is als een banaan "gewoon" eten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het enige dat je toevoegt is warmte ; en warmte is calorieën. Dat betekent dat je lichaam iets minder calorieën hoeft te verbranden om de banaan (en jezelf) op temperatuur te krijgen/houden. Daarom bevatten warme voedingsmiddelen een heel klein beetje meer "voedingswaarde" dan koude, die tenslotte warmte aan je lichaam onttrekken en "dus" een beetje energie kosten. Het verschil is echter niet extreem ofzo. Desnoods compenseer je met een ijsblokje ; dat levert geen calorieën op, maar je moet er wel weer een beetje voor "stoken". Denk er echter ook aan dat veel vitamines vernietigt kunnen worden door hitte, vooral vitamine C. Koken IS feitelijk een vorm van "voorverteren" , en wat al een beetje "verteerd" is hoef je dus zelf niet meer te doen en kost jouw geen energie. Je voeding wordt er dus "efficiënter" van, wat je zou kunnen zien al een verhoging van de voedingswaarde. Waar weer de vermíndering van voedingswaarde op het vlak van micro-nutrienten tegenover staat. Het gaat er dus maar om wat je belangrijker vindt. Het gaat natuurlijk om kleine verschillen, maar puntje bij paaltje is een "koude" banaan nét even gezonder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100