Waarom zijn eetborden altijd rond en nooit rechthoekig?

Ik probeer een rechthoekig bord te vinden en dat valt niet mee tussen de sortering van duizenden ronde borden. Is het stijl? Immers voor het drinken blijft het kopje of glas rond. 'Gewoon' etiquette of is het een historische voorkeur of functie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/1117/a/1488/bord-rechthoekig-porselein-32-5-x-18-cm
Poet
7 jaar geleden
6 voor slechts 18 euro:
http://www.tweedehands.nl/keukens/servies-keukengerei/borden/set-van-6-eetborden-293777245.html En als je googelt met "eetborden" dan vind je minstens tien soorten rechthoekige borden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb al jaren vierkante borden.
Gewoon van de Xenos. Action heeft ze volgens mij ook. Eet prima.
Ritsuka
7 jaar geleden
Xenos heeft inderdaad hele goede vierkante bordenset, groot, middel, klein, kommetjes etc er nog bij.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja dat servies van de Xenos is echt leuk. Hebben ze al heel lang. Ik heb er over getwijfeld maar benntoen toch voor het "thuis gevoel" gegaan en heb Boerenbont aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt al een perfect antwoord . Daarbij ronde borden of bekers zijn net iets makkelijker schoon te houden . In de hoekjes van een vierkant is het lastig schoon maken . Maar er is een keur aan vierkanten en rechthoekige borden . Anders bij de horeca groothandel .

Antwoorden (1)

Borden, koppen, bekers, kommen, potten et cetera zijn van oorsprong rond omdat ze uit aardewerk gemaakt zijn dat op de draaiende schijf van een pottenbakker. Je weet wel, zo'n ronddraaiende schijf met een klont klei erop die in een bepaalde vorm gekneed wordt door de pottenbakker en dan afgebakken werd in de oven. Als je aardewerk in de rondte moet boetseren is het natuurlijk verreweg het makkelijkst om het ook in een ronde vorm te maken, zeker als je het "fabrieksmatig" wilt doen met een mal en een draaitafel, een techniek die al meer dan vierduizend jaar geleden voor het eerst gebruikt werd.

Tegenwoordig hebben we allerlei mooie manieren om glas- en aardewerk in allerlei leuke vormen te maken, voornamelijk door kunststoffen in de keramiek te verwerken en veel beter gecontroleerde (en hetere) oventemperaturen.

In de bronnen nog twee (Engelstalige) wiki linkjes met meer informatie.