Hoe zorg ik dat ik niet aankom?

Ik heb een tijdje (10wkn) weinig gegeten, omdat ik zelfstandig woonde. Nu ga ik weer naar mijn ouders toe en van hen moet ik altijd veel eten, gezien ik als beginnend puber de neiging had tot anorexia. Ze willen me altijd vol proppen en als ik iets weiger worden ze boos. Nu ben ik bijna tien kilo afgevallen in tien weken en heb aanzienlijk minder vet gegeten. Thuis moet ik zeker weer vetter eten en ik wil niet aankomen. Hoe zorg ik dat ik niet aan kom en hoe komt mijn lichaam uit de spaarstand? in zover ik in spaarstand was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
10 kilo in 10 weken afvallen is veel te snel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang ben je en hoeveel weeg je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nu 170 en 68 kilo, ik was altijd te zwaar. 170 en 78 kilo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoelang duurt het voordat je lichaam in spaarstand is?
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet te zeggen, verschilt per persoon. kan in een paar dagen al zijn volgens mij, als je echt te weinig eet.
Een mens is geen machine, alles is van veel factoren afhankelijk, maar over het algemeen kom je in spaarstand onder de 1200 kcal per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*ritsuka : 1 kilo per week vindt een diëtiste prima, maar niet voor hele lange tijd !
Ritsuka
11 jaar geleden
1 kilo per week is vaak alleen voor mensen met sterk overgewicht. Over het algemeen word 0,5 kilo per week aangehouden als een gezonde hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij in 10 wk 10 afvalt, door dat je slecht eet... En je hebt een geschiedenis van "anorexia"
Is het dan niet verstandig als je gaat praten met iemand die je kan steunen met goede voedingsadviezen en omgaan met stress. Gewoon uit voorzorg....
Je moet natuurlijk wel goed voor jezelf zorgen ook als je alleen bent.
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat eet je nu je op jezelf woont op een dag dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
's ochtends twee boterhammen, 's middags twee boterhammen en 's avonds groente en aardappelen en geen vlees. Ik drink alleen water en thee en sport 5 x pw
Ritsuka
11 jaar geleden
Geen fruit? Geen tussendoortjes? Waarom geen vlees, toch wel een andere eiwitbron? Alleen ontbijt, lunch en avondeten?
Heb je hiermee genoeg energie voor de dagelijkse activiteiten?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Jongens loop niet zo te miepen, kijk naar de info 1m70 en 68 kilo vind ik niet verkeerd hoor. 1m70 en 78 kilo is wel te zwaar, dus ze zit nu op een mooi gewicht, en ik snap dat ze dat graag wil houden. http://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx Ik eet geen ontbijt, en geen lunch, drink mega veel cola of energy drink en ik eet nooit fruit. 's avonds eet ik gewoon warm en dan een normale hoeveelheid. En ik rook als de pest. Heb een verstoord dag en nacht ritme. Ik ben 1m76 en weeg 72 kilo, ik val nooit flauw, ben weinig /nooit ziek. Kortom ik leef slechter dan de vraagsteller, en ik voel me er goed bij ;-) Laat je ouders maar kwaad worden, wat willen ze doen? Het voedsel door je strot proppen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Haar gewicht is inderdaad wel goed nu, ik vond alleen dat het gewichtsverlies best snel is gegaan.
Ook vraag ik mij een beetje af of 4 boterhammen en een beetje groente en aardappels genoeg energie geeft voor een hele dag, zeker als de vraagsteller ook 5x in de week sport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*ritsuka, ik ben het met je eens, ze eet te weinig en sport teveel(?) maar wel te vaak, tenzij ze 5 x per week slechts 10minuten spint bij wijze van spreken, dan nog ze krijgt te weinig krachtvoer binnen en zal ze dus blijven afvallen....
Ritsuka
11 jaar geleden
5x per week sporten kan op zich wel, zolang je maar naar je lichaam luistert en de spiergroepen afwisselt. Maar dan moet ze wel meer eten, vooral meer eiwitten.
Als ze elke dag bij wijze van een uur lang gaat fietsen of lopen, is de kans groot dat ze momenteel spieren aan het afbreken is, en vet aan het vasthouden. Dit filmpje is erg overdreven, maar ze legt het wel goed uit: http://www.youtube.com/watch?v=fyuYMVZecsM
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik train 5x p/w 2-3 uur. Ik wielren en loop hard. Vroeger deed ik nog meer; wielrennen, hardlopen, turnen en zwemmen. Toen was ik 70kg. Mensen zeiden nooit dat ik dik was, maar ik heb dikke benen en brede schouders en 78 kg is gewoon veel te zwaar. Ik dronk trouwens wel karnemelk
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan heb je volgens mij echt meer eten nodig dan alleen 4 boterhammen en wat groente op een dag. Krijg je wel genoeg eiwitten binnen? Bredere benen is gewoon je lichaamsbouw, en helemaal niks mis mee. Ik heb ook bredere bovenbenen, maar het is voornamelijk spieren.
Amadea
11 jaar geleden
@Voldemort: Nú ben jij weinig ziek. Maar over twintig jaar, hoe leef jij dan? Je moet rekening houden met de toekomst (als je die wilt). Liever gezond tachtig worden, dan met vijftig/zestig aan een ernstige ziekte overlijden. Je legt daar wel de basis voor, besef je dat?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hoi Amadea, Ik vraag me af welke erge ziekte ik door dit leefpatroon (behalve kanker misschien, door het roken) zou kunnen oplopen. Dus als antwoord op je vraag, nee dan denk ik niet dat ik dat besef. Wat ik wel besef, is het volgende:
Hoe gezond je ook leeft/probeert te leven het maakt niet uit. Want uiteindelijk gaan we allemaal kapot aan de zooi die ins ons, oh zo gezonde eten zit gepropt.

Antwoorden (4)

Door lekker te bewegen. Toen ik thuis woonde, werd ik ook altijd vol gepropt, maar ik had een erg actief leven dus geen extra kilo's. Vet is niet per se slecht, het ligt aan het soort vet. Ik weet niet wat je precies bedoelt met spaarstand, maar als je weinig eet dan gaat je lichaam inderdaad in een soort van overlevingsmodus, waardoor het vet eigenlijk niet verbrandt, omdat het lichaam vet opslaat voor wanneer je het nodig hebt. Dus misschien fijn (hoewel erg snel) dat je zoveel bent afgevallen, maar de vraag is of je echt de vetten hebt aangesproken in je lijf. Met beweging en goed eten, ga je in een training van meer dan 20 minuten vet verbranden. Dan gaat afvallen langzamer, maar wel verantwoordelijk waardoor je ook niet zo gemakkelijk weer aankomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de spaarstand houdt in dat je heel weinig verbrandt omdat je minder eet en je lichaam daarop reageert:
minder brandstof = minder verbranden !

niet aankomen kan je in de hand houden door niet alleen goed op te letten dat je niet te veel vet eet. [ook vet heb je nodig, het is zelfs niet goed om helemaal geen vet te eten], maar tegelijkertijd je hoeveelheid beweging in de gaten te houden.
je zou kunnen zeggen : als ik iets meer en iets vetter eet, dan beweeg/sport ik meer.
bijvoorbeeld i.p.v. 2 x in de week lopen/fietsen/wandelen/sporten doe je het dan 3 x per week.
dagelijks fietsen is trouwens de beste methode om niet aan te komen, als je naar school/werk fietst is dat heel snel een gewoonte en toch ook een sport, want beweging.

antwoord

zorg voor genoeg/meer beweging als je meer eet.
erg goed is ook om veel groenten te eten, let op wel gevarieerde groenten dus niet elke dag bijvoorbeeld : sla !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg tegen je ouders dat je graag wilt eten, maar wel gezond. Dus niet te veel vet, wel veel groente. Dat zij daar ook baat bij hebben. Kijk samen op de website van bijvoorbeeld het voedingscentrum voor goede voedingsadviezen en zoek samen uit hoe je een gevarieerd dieet kunt samenstellen. En neem bij elke maaltijd 5 happen minder dan je ouders zouden willen. Knap gedaan, die 10 kilo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in tien weken tien kilo bent afgevallen, was je dan veel te dik? Of hebben je ouders misschien gelijk en willen ze alleen maar voorkomen dat je weer te mager wordt, als je zo snel gewicht kunt verliezen?
IK zou proberen er samen uit te komen en anders te kijken of een ander die jullie allebei vertrouwen, bijvoorbeeld de huisarts, kan bemiddelen.