weten jullie waar feta van koemelk te koop is?

Daar is een mao remmer slik mag ik alleen feta van koemelk eten. Wie weet waar deze te koop is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K
Amadea
7 jaar geleden
Feta bestaat toch alleen van schapen- of geitenmelk? Ik weet alleen het enigszins vergelijkbare Hüttenkäse.

Antwoorden (2)

Feta is per definitie van schapen- of geitenmelk gemaakt. Dus echte feta kun jij niet hebben.

Maar er zijn wel wat wat varianten die van koemelk gemaakt worden. De meest gelijkende soort is Apetina van Arla, te koop in elke grotere supermarkt. Dat is Deense witte kaas die in net zulke plakken als feta is gefabriceerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld http://www.ah.nl/producten/product/wi122566/arla-apetina-witte-kaasblokjes-light-22 of http://www.jumbo.com/arla-apetina-classic-cubes-390g/924695CUP/
Amadea
7 jaar geleden
Echte feta is inderdaad alleen geiten- of schapenmelk.
Er is echter ook heel wat "witte kaas" (ook wel verse kaas)te koop die gewoon van koemelk gemaakt is, en veel "witte kaas" die NIET onder de naam feta verkocht wordt, is toch van geiten- of schapenmelk ; dat komt doordat feta alleen feta mag heten als het uit Griekenland komt. Dus als het er uit ziet als feta : even op de ingrediënten kijken.

Zelf gebruik ik als vervanger altijd (Turkse) witte kaas van koemelk. Die is wel iets minder sterk van smaak (en daarom gebruik ik hem graag;-) ) maar "gedraagt" zich met koken / bakken / snijden / verkruimelen etc. het zelfde.