Hoe anders is shoarma vlees (varken) qua samenstelling van een shoarma vlees (varken) van een scharrelslager?

Dat van de scharrelslager is meestal veel lekkerder en zachter qua structuur. Maar voor mij en mijn dochter is de vraag vooral vanwege onze buikklachten spijsverteringsproblemen die we nadien hebben door het eten van het shoarmavlees van de supermarkt.
Is het verschil gelegen in additieven zoals houdbaarheidsmiddelen? Is het vlees ouder? Er leek geen berenvlees in te zitten

7 jaar geleden
5.8K
Amadea
7 jaar geleden
Gewoon geen varkensvlees eten. Er zijn genoeg bewijzen dat deze vleessoort niet goed is voor een mens. Ik krijg er galbulten van en jullie dus buikklachten.
Shoarma is lamsvlees.

Antwoorden (2)

Shoarma is in principe natuurlijk geen varkensvlees, maar lamsvlees of vaak, vanwege de westerse smaak en de lagere prijs, kalkoen. De vleesreepjes bij de slager heten vaak wel shoarma, maar zijn feitelijk meer gyros.

Het verschil tussen gewoon varkensvlees en biologisch vlees is groot, zowel op het gebied van dierenwelzijn als de ruimte die ze krijgen, de antibiotica die wordt gebruikt, het voer dat ze krijgen. Scharrelvlees zit daar tussenin.

In Nederland heeft alle vlees een keurmerk, dus als je iets koopt waar scharrelvlees op staat, dan is het dat ook. Wel is de kans op berenvlees even groot, omdat zowel in de bioindustrie als in de biologische teelt de biggen niet meer gecastreerd mogen worden.

Er is natuurlijk sowieso een verschil in vlees dat je voorverpakt uit de supermarkt koopt (en dat eigenlijk vrijwel altijd bevroren is geweest, wat iets doet met de smaak en structuur), en vers vlees van de slager. Ze zullen beiden hun eigen kruiden / marinades gebruiken, die verschillende grondstoffen kunnen bevatten, en daar zou iets bij kunnen zitten waar je minder goed op reageert. Het is echter niet het vlees zelf.

Zelf geef ik veruit de voorkeur aan het kopen van vers vlees dat ik zelf snij en kruid. Dan weet ik wat er in zit, en het is altijd lekker en mals, scharrel of niet. Voorgekruid vlees van de slager heb ik nooit geprobeer; ik ga daar juist heen voor vers. Voorgekruid shoarmavlees uit de supermarkt vind ik niks ; het kookt uren voor het gaat bakken omdat er liters vocht uit komt en wordt daardoor snel droog en taai, of het krijgt geen lekker korstje. Maar ook dat is een kwestie van smaak en niet van gezondheid.

De samenstelling (in elk geval van het vlees) is dus gelijk, het is de kruiderij en het bevriezen en ontdooien dat het grootste verschil bepaalt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1 punt: Niet bij alle supermarkten is het vlees bevroren geweest, in de supermarkt waar ik kom weet ik zeker dat het vers ongekruid vlees nimmer bevroren is geweest. Gekruid vlees laat ik net als jij altijd links liggen omdat men gewoon de samenstelling van het vlees niet kan zien / herleiden en mijn waarneming is dat in dergelijk vlees toch altijd een mindere kwaliteit wordt gebruikt als wat ik zelf zou gebruiken.
De samenstelling is niet gelijk.
(TV programma NPO3 Keuringsdienst van waarde onderzocht shoarma vlees; niet lang geleden uitgezonden) Varkensvlees is niet altijd varkensvlees, maar ook scharrel is niet altijd scharrel .

Mijn afkeer van gekruid of gemarineerd is duidelijk, je ziet niet wat het is / kleur \ maar bovendien mag het toch bekend zijn dat in produkten die 'verwerkt' worden (waar ook gehakt onder valt) 'afval'vlees wordt gebruikt. Dat geldt dus ook voor shoarma.

(Overigens, origineel SHOARMA is niet varkens- , maar LAMSvlees.)

Het is idioot dat mensen een produkt verkocht wordt, dat genoemd wordt naar het origineel , waarna ze denken het te weten (omdat ze dus nooit het juiste kopen, dit niet eens weten!) en ook nog eens op het verkeerde been gezet worden door niet eens varkens te krijgen... inderdaad , tegenwoordig wordt er nog erger geklooid door toevoeging van kalkoen... aan het varkensvlees.

Welke het lekkerst is, is natuurlijk een kwestie van smaak.

Of vlees zacht "mals" is , dat is een kwestie van een mooi stuk vlees. Dit ligt aan meerdere zaken, een daarvan ligt er aan dat het dier naar het slachthuis moet.....

(vroeger werd een dier op de boerderij geslacht >thuis< geen probleem dus.)

.....aan de laatste tijd van haar leven. Vlees verandert wanneer een dier zich niet meer 'goed' voelt . Als het angstig is bijvoorbeeld.
Door de mensonterende situatie voor de dieren tijdens het transport naar slachthuizen > vaak in andere landen en derhalve veel te lange reis-/transporttijden . Dieren die te lang moeten staan, weinig of geen voedsel en gewoon geen water krijgen >>> dood gaan tijdens het transport , ziek in de overvolle vrachtwagens liggen , stokslagen krijgen > ja NOG steeds!!

.....en daardoor wordt het vlees minder. Precies weet ik dit niet , maar het is een feit : Angst verandert de kwaliteit , de smaak.

Maar als het niet mals is , dan weet de slager daar wel een middeltje voor : hard er op slaan! (vleeshamer). (Koop een biefstukje bij de slager en vraag deze "het niet kapot te slaan!" je wordt bekeken alsof je kierewiet bent! maar krijgt wel een hoog en niet kapot / plat geslagen stukje vlees, ...'mals'... geslagen dus) .

Nog een mogelijkheid is dat het vlees van bepaalde supermarkten/concerns vele jaren in de koeling/vriezer bewaard wordt (laag ingekocht bij de juiste prijs) tot het grote moment van verkoop daar is.

- Vervolg in reacties -

Toegevoegd na 20 uur:
Herkomst/Geslacht info staat nu verplicht op verpakking!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog een mogelijkheid is dat het vlees van bepaalde supermarkten/concerns vele jaren in de koeling/vriezer bewaard wordt (laag ingekocht bij de juiste prijs) tot het grote moment van verkoop daar is. >Ik heb jaren geleden een documentaire gezien over een grote heel erg bekende supermarkt , die in Afrika (of all places!) grote schuren met koel/vriescellen had staan waarin geslachte runderen werden bewaard, waarin kant-en-klaar gehakt werd bewaard totdat de 'bonus' reclame in de folder stond... Vanaf dat moment heb ik geen vlees meer in een supermarkt gekocht (van de plofkip heb ik dus nooit 'genoten'). Uit deze documentaire heb ik geleerd, dat er dus bedrijven zijn die de letter van de wet misschien wel volgen , maar er kennelijk zoveel gaten vinden dat het te betwijfelen viel of het wel zo gezond was wat er gebeurde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
>Hoe 'precies' weet ik niet , maar het is een feit : Angst verandert de kwaliteit , de smaak. Antwoord Je kunt je eigen conclusies trekken als je deze vragen beantwoordt : "waar wordt het betere vlees verkocht" en ook "waarheen verdwijnt het goedkope vlees van mindere kwaliteit en prijs" . >> het mag (misschien) wel allebei varkensvlees zijn, maar waar komt het vandaan? waar is het geslacht? en aan de hand van deze antwoorden > daarin zit dus het verschil, nog afgezien van het toevoegen van allerlei kruiden en de "shoarma" marinade . (N.B. Nederlands varkensvlees "bacon" wordt in Engeland geweigerd omdat er zoveel water ingespoten wordt... hoe merk je dit? bakken in de koekenpan geeft niet het gewenste resultaat als voorheen. Het vocht moet eerst geloosd worden (verdampen) , daarna kan het pas gebakken worden en dan krimpt het vreselijk , het resultaat is stukken minder.)