Kan voedsel behandeld met ammonia de gezondheid schaden?

Nu lees ik dat bijvoorbeeld McDonalds in Amerika in het verleden restvlees schoonmaakte met ammonia om bacteriën te doden, zodat het vlees toch nog gebruikt kan worden.
(At McDonald’s, the quality and safety of the food we serve our customers is a top priority. At the beginning of 2011, we made a decision to discontinue the use of ammonia-treated beef in our hamburgers," Todd Bacon, PhD, Senior Director of Quality Systems, Supply Chain Management at McDonald's)
Als je dan op het internet wil vinden hoe dat precies gaat en of dat ook schadelijk is, kun je niets meer vinden. Want overal lees je: ammonia is schadelijk dus vlees dat ermee behandeld is ook.
Maar zit er nog wel ammoniak in dat behandelde vlees, of halen ze dat er ook weer uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je bij de Mac e.a. wilt eten kan je over dit soort dingen beter geen vragen stellen..
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb daar een filmpje van gezien. Gemaakt door Jamie Oliver. Dus als je ziekt op Mc Donalds en Jamie Oliver krijg je wel wat artikelen. Volgens mij kwam het door hem dat de Mac besloten heeft het e.e.a. in het productieproces te veranderen. http://www.soulwoman.org/2013/08/05/jamie-oliver-wint-strijd-tegen-ammoniac-hamburger/ Hierbij ook nog twee filmpjes waarin hij het e.e.a. laat zien over het productieproces van hamburgers en kipnuggets....eet smakelijk. Kipnuggets:
https://youtu.be/mKwL5G5HbGA Blijkbaar is de originele hamburger video verwijderd. Ik heb nog een stukje terug gevonden:
https://youtu.be/uEe6UzlQVJ0
Erna55
7 jaar geleden
Amoniak klinkt voor veel mensen gevaarlijk.
Maar : Eet je wel eens salmoniak ?
http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/vraag/593981/salmiak
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55, ja maar salmoniak is dan wel gemaakt van ammoniak maar het bevat geen ammoniak.

Antwoorden (1)

Nee, nee en nee.
1. Ammoniak is een lichaamsbekende stof. Het maakt het zelf en verwerkt het.
2. Ammoniak is een zeer vluchtig gas, en is dus zó weg.
3. Als het ook maar een beetje schadelijk zou zijn, zou het niet in de voedselindustrie mogen worden gebruikt.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. er zijn "lichaamsbekende" stoffen die al in kleine hoeveelheden schade aanrichten.
2. het kan met stoffen reageren.
3. sowieso een drogreden.
(en er zijn genoeg schadelijke stoffen die gebruikt mogen worden)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dan is het dus helemaal niet zo erg als de voedsel industrie eten "schoonmaakt" met ammonia.