Worden dwerggeiten ook geslacht voor het vlees?

Wij hebben thuis dwerggeitjes lopen en er zijn nu 2 bokjes geboren. Ivm incest moeten ze weg.
Omdat mensen vaak alleen geiten willen en geen bokjes vroeg ik mij af of dwerggeiten ook geslacht worden voor hun vlees.
Wij houden thuis ook vleesvarkens en vleeskippen, dus ik ben bekend met de hele procedure, ik heb alleen nog nooit geit op en hoor er ook nooit iemand over.
Ik weet dat landgeiten en melkgeiten wel worden geslacht voor het vlees, maar dwerggeiten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan de ene kant zou je zeggen, waarom niet? vlees is vlees.
Aan de andere kant lijkt het mij (zonder enige kennis van zaken!) , dat de grootte van een dier heel belangrijk is i.v.m. de eventueel te behalen winst. Hoeveel te verkopen kilo vlees is er nodig om het rendabel te maken? Geen idee. Maar als je kijkt naar het verschil in maat tussen een 'normale' geit en een 'dwerg'geit, zal daar toch het antwoord liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarom twijfel ik. Zelfde met een hangbuikzwijn en vleesvarken.

Het beste antwoord

Oorspronkelijk komt de dwerggeit uit Midden- en West-Afrika. Daar was het een forsgebouwd geitenras. De bekendste hobbygeit is de uit Kameroen afkomstige dwerggeit. Dit dier behoort niet tot de melkgeiten, en werd in het land van herkomst uitsluitend voor de vleesproductie gehouden.

Rond 1960 werd de dwerggeit naar Nederland gehaald. Daar zorgde men door fokken voor dat het kleine, slank gebouwde en beweeglijke dieren werden.

Ze werden oorspronkelijk dus wel geslacht, maar omdat ze in Nederland kleiner en slanker werden niet meer bedoeld voor consumptie. Maar het is zeker wel mogelijk.

Geitenvlees is smakelijk, mager, en lekkerder dan lamsvlees. Want het smaakt minder zoet, hartiger, en is steviger van structuur. Er zijn mensen die de smaak sterk vinden, maar je zou het ook karakteristiek kunnen noemen. En op de juiste manier gekruid, bijvoorbeeld als saté of stoofschotel, juist heerlijk. In Indonesië is geitensaté heel gewoon.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet je toevallig ook op welke leeftijd ze worden geslacht?
Amadea
7 jaar geleden
Met acht à tien weken oud. En ze zijn het lekkerst als ze alleen melk hebben gedronken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan is het dus lamsvlees, weet je ook tot welke leeftijd volwassen geiten worden geslacht?
Amadea
7 jaar geleden
Uit http://www.zlto.nl/tipstools/action/direct/item/529/Rapport-Green-Peas-Marktkansen-voor-geitenvlees-pdf : de verschillende afzetmarkten eisen verschillende leeftijden. Geitenvlees is onder te verdelen in drie categorieën: Capretto/Zuiglam, Chevon/Geitenlam en CapraSelect/Volwassen dier. De Capretto wordt in Zuid-Europa als delicatesse beschouwd en het merendeel gaat dus, meestal als karkas, daar naartoe op transport. Capraselect wordt veelal naar België en Afrika geëxporteerd, en in kleine hoeveelheden door Afrikanen, Surinamers, Hindoestanen en Antillianen in Nederland geconsumeerd. De onderzoeken naar het vermarkten van geitenvlees op de Nederlandse markt zijn eigenlijk altijd gericht op de Chevon: vijf tot zeven maanden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!