Heb je wel of geen speciale pannen nodig voor inductie kookplaat?

Je hoort hier aardig veel tegenstrijdige verhalen over, maar heb je voor een inductie kookplaat nou wel of niet speciale pannen nodig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.inductie.net/kookplaat http://www.inductie.net/pannen

Het beste antwoord

Ja, de onderkant van de pannen moet magnetisch zijn en een exact vlakke bodem hebben, anders werken ze niet en wordt de inhoud dus niet warm..

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens geldt dat voor alle pannen, dus zowel kook, braad- en koekenpannen. Vrijwel altijd staat het op de bodem aangegeven of de pan geschikt is voor inductie met een spiraalvormig icoontje.
paulus811
7 jaar geleden
jc54
7 jaar geleden
De bodem moet niet magnetisch zijn, maar moet magnetisme geleiden. Je moet er dus een magneet aan kunnen "plakken".
paulus811
7 jaar geleden
Das waar Jc54, de bodem zelf is geen magneet. Bedankt voor het recht zetten.
Thecis
7 jaar geleden
Aanvulling op de aanvulling. Magnetisme kan je niet geleiden. Het gaat er om dat inductie werkt met stroom en door middel van inductie gaat er een stroom gaat lopen in de pan (eigenlijk in basis hetzelfde systeem als in een transformator of zoals een draadloze tandenborstel wordt opgeladen). Bottomline is dat het van metaal moet zijn.
Maar bij elke pan staat vermeld dat het voor inductie wel of niet geschikt is. Let er wel op dat als een pan (geschikt voor inductie) eenmaal een keer op gas is verwarmd, deze 99% zeker niet meer voor inductie geschikt is omdat een gasvlam de pan niet evenredig verwarmt waardoor deze niet meer exact plat is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de goede informatie. Ik ga morgen gelijk op zoek.