Zijn kinderen die veel dingen niet lusten verwend?

De vraag is misschien wat kort door de bocht, maar n.a.v. een eerdere vraag op GV, vroeg ik het me af. Daarin werd namelijk uitgelegd dat je als kind aan alle smaken moet leren wennen en dat dit ook gebeurt als je iets ongeveer 5 keer geproefd hebt. Dus is het dan zo dat kinderen die veel dingen niet lusten gewoon verwend zijn? Of kun je het toch niet zo zwart/wit zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (12)

Jazeker, die kinderen zijn verwend.
De afrikaanse weeskinderen waar ik regelmatig mee te maken eten alles wat ze voorgezet krijgen. Al is dat bijna iedere dag het zelde: ugali (maisbrei) met een soort bittere andijvie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja als je verder geen koekjes en snoepjes tussen door krijgt dan lust je ook niet anders, als dat je voorgeschoteld krijgt.
Als wij vroeger ons bord niet leeg aten werd er gezeg dat de kindjes in afrika er blij mee waren. Ik vind niet dat je dit kunt vergelijken eigenlijk. Vroeger was er in nederland ook bijna niets en was je ook blij als je een koekje kreeg bij wijze van. Helaas leven we niet in die tijd en kan je niet zeggen dat we verwend zijn, nee zo leven we gewoon nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...we zijn hier met z'n allen absurd verwend.
Daar zit zeker wat in, met name het wennen, het is niet zo zeer 'ver'wennen.
Kinderen krijgen vaak potjes eten....weet niet of je dat zelf wel eens geproeft hebt, maar dat is vrij smaakloos.
Als je van jongs af aan je kindje met de pot laat mee eten dan leren ze wennen aan de dingen die jíj ook eet en zullen ze later makkelijkere eters zijn.
Natuurlijk moet je soms het menu wat aanpassen, maar het meeste kunnen kinderen goed mee eten.
Bij mij is dit in iedergeval gelukt, heb drie makkelijke eters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet zozeer verwend, maar niet voldoende aandacht aan besteed denk ik.

Eten moet je inderdaad leren. Veel ouders geven hun kinderen alleen maar wat ze 'lekker' vinden. Denk maar aan al die kant-en-klaar toetjes en koekjes en kaasjes enz. Ze beginnen al heel vroeg de smaakpapillen te verpesten, waardoor kinderen de pure smaken niet meer waarderen.

Ook gebeurt het vaak dat ouders, wat ze zelf niet lusten, hun kinderen ook niet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zo zwart/wit kun je het niet stellen..ik denk dat het vroeger anders ging, vroeger aten de kinderen vanaf de fles af mee met het gezin...zo was het toen heel gewoon.
nu is het zo dat vanuit het consultatiebureau van allerlei adviesen gegeven en door de reclames wordt je toch een bepaalde hoek in gedreven..je wilt het beste voor je kind dus begin je net als alle moeders van nu met potjes ..vaak zijn dit andere smaken dan je in het gewone gezinsleven gebruikt..kinderen die de hele reeks potjes afwerken en dan overgaan naar het eten met de gewone maaltijd van het gezin kennen die échte maken niet en moeten daar gewoon aan wennen..soms is de overgang heel eenvoudig maar sommige kinderen hebben er gewoon meer moeite mee..mijn eigen kinderen hebben altijd met de pot meegegeten maar ik zie nu ik oma ben dat het totaal anders gaat en mijn kleinkind begint nu met de gewone pot en je merkt gewoon dat ze haar smaak al ontwikkeld heeft n.a.v de potjes die ze gewend was..even wennen dus.
ze is absoluut niet verwend maar moet gewoon wennen aan een nieuwe smaak.

iedereen heeft voedsel wat ze heerlijk vinden maar ook waar ze absoluut een straatje voor om gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er is volgens mij niemand die dood gaat van de honger als er voedsel voor handen is.

Eten moet je toch.

Als een kind niet lust wat moeder op tafel zet en weigert te eten dan zal moeder uiteindelijk iets maken wat kind wel lust.

Dan is het kind dus verwend.

Of ze hebben nooit leren eten..

want naar mijn mening kan je alles leren als je maar oefent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, meestal wel.

Veel ouders vinden het te moeilijk en te veel energie kosten om hun kind alles te leren eten.
Vind ik zielig voor die kinderen. Hoe moet dat met logeren enzo?

Het ligt er voor een deel aan hoe oud die kinderen zijn.

Als kinderen van een jaar of 6 veel dingen niet lusten en ze ook niet hoeven eten, want ze weten wel dat er toch iets anders komt, dan is dat verwennerij.

Ik had altijd het standpunt: geen eten, geen toetje.
En dan hoeven ze voor mij niet "hun bord leeg te eten".
Maar wel alles proeven.

Mijn kleindochter van 3 jaar moet water drinken van haar ouders en dat vind ik heel erg goed.
Dat is ook al iets wat zelden voorkomt.
Er is toch appelsap en een heel scala aan sapjes, ranja's etc. Maar ik vind het goed dat een kind leert gewoon water te drinken. Zij vraagt dan wel waarom dat moet.
De verklaring: wassen doe je van buiten en van water drinken wordt je van binnen schoon, vindt zij heel acceptabel.

Eerst groente, dan een toetje.
Eerst water, dan pas limonade.
Eerst een boterham met kaas, dan pas een koekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind walgde ik van gekookte andijve, van prei en van witlof. Ik was absoluut niet verwend, at verder alles. Maar kon dit echt niet door mijn keel krijgen. Ik kreeg niets anders en ik accepteerde dat.
Een neefje van me lustte alleen maar appelmoes. Zijn zusje lustte alles. Met ouder worden gaat het wel over.
Ik denk eerder dat we er niet zoveel aandacht aan moeten schenken. Gewoon iedere keer weer verplichten tot een hapje proeven en niks anders geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wat was dat smerig in die tijd he? Ik had een lieve moeder, maar in onze ogen-nu kon ze echt niet koken. Die pap werd dan nog met maizena äangemaakt.
Nee, zo zwart/wit kan je het niet zien.
Ik moest vroeger alles eten. Mee eten met de pot. Net zo lang tot dat mijn bord leeg was. Na mijn zestiende ben ik hiermee gestopt en ben ik alleen nog maar gaan eten wat ik lekker vind. Als kind koos ik als verjaardagseten dan weer wel spruitjes, vlees en champignons terwijl de meeste kinderen spruitjes echt niet lekker vinden. Ik kook thuis altijd en maak dan ook 2 gerechten klaar (1 voor mij en 1 voor de rest van de familie). Vaak denk ik dan wel "dat ruikt lekker" maar als ik het dan proef ga ik bijna over mijn nek. Meestal hebben andere mensen daar meer moeite mee dan mij. Mijn schoonvader zegt vaak, als we daar eten: "eet het maar hoor dan zal je zien dat het wel lekker is" en "heb je het echt wel al eens geproefd?"

Natuurlijk als je echt honger hebt eet je alles, maar hoe vaak komt dat voor in Nederland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet echt alles leren eten als niet alles op tafel komt.

Mijn moeder maakte nooit boerenkool of postelein, omdat zij dat niet lekker vond. Later at ik dat bij vrienden wel, en ik vond (en vind) het heerlijk.

Ik heb voor mijn kinderen niet veel verschillende vissoorten op het menu gehad, en de twee jongsten blijken echte liefhebbers te zijn. Wat dat betreft heb ik ze dus juist *niet* verwend en misschien wel tekort gedaan.

Smaak zit toch wel in de mens/het kind zelf, blijkbaar. En er is nou eenmaal veel te kiezen hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar die kinderen zijn verkeerd opgevoedt en zijn nu al rijp om het leven niet an te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is pas kort door de bocht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach Judith, ik ontmoette eens een Surinaamse studente, die mij vertelde, dat ze geen bakra food wilde eten. Dat was slecht een enkele blijk van haar benepenheid. Kinderen moeten open staan voor alles en dat moet de basis zijn voor opvoeding. Ik vindt dat kinderen niets moeten eten, van mij hoeven ze zelfs niet te eten als ze geen zin hebben, maar een plicht als ouder is wel om te voorkomen dat kinderen benepen worden. Anders overleef je niet, althans volgens mijn standaard van overleven.
Kinderen volgen het voorbeeld van hun ouders en van anderen. Als iemand aan tafel luidruchtig te kennen geeft dat hij/zij iets niet lust, dan zal het jonge kind dat betreffende voedingsmiddel niet willen eten.
Het is niet goed om kinderen te dwingen iets te eten of boos te worden want dat geeft spanningen bij het kind en dan zal het helemaal niets meer door zijn/haar keel krijgen.
De vorige antwoorden over leren eten en wennen aan smaken onderschrijf ik helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan eigenlijk alle kanten op. Ja, verwende kinderen zullen niks lusten. Als ze leren dat ze niet hoeven te eten, want dan krijgen ze een lekker toetje, dan zullen ze niet leren hun bord leeg te eten. Als ze bij iedere "lust ik niet" wat anders krijgen, lusten ze alleen nog 1 of 2 dingen. Dat zou ik wel verwend willen noemen.

Toch ligt het in de aard van kinderen niks te lusten, en zo om aandacht te vragen. Mijn kinderen lusten ook "niks", en uiteindelijk eten ze hun bordje toch leeg, zonder dwang of straf of kwaaie gezichten.