Hoe komt het dat Chinezen zo dun zijn terwijl ze toch veel koolhydraten eten?

Ook andere Aziatische mensen zijn over het algemeen dun. Als ik veel koolhydraten eet wordt ik dikker. Hoe zit dat nu precies en wat maakt dat dit verschilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Ik heb chinese vrienden en heb laatst een week in 'chinese kringen' verkeerd in Londen. In restaurants gegeten en bij de mensen thuis. Zij eten veel gezonder dan wij, westerlingen. Veel gestoomd (Dim Sum), of bv Steambowl. Hierbij wordt in een grote pan kokend water vanalles klaargemaakt. Vis, groenten, vlees. Na afloop heeft de soep zoveel smaak dat je het kunt drinken.
In het restaurant werd speciaal voor ons authentiek chinees eten klaargemaakt, dit is totaal niet vet, veel vis en groenten.
Hier komen geen vette sauzen aan te pas, smaken zijn meer puur. Verder houden ze ook erg van Sushi.
Je ziet het. Het is allemaal erg mager en gezond. En ERG LEKKER !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze eten minder proteïnen, minder vlees en zuivel.

Overigens zijn niet alle chinezen dun.

Toegevoegd na 14 minuten:
En ze eten nauwelijks brood, voor een deel van de mensheid dikmaker nummer 1.

(Jaja, beste "schijf van 5" gelovigen, kom maar op met die minpunten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zij eten rijst ipv brood. Maakt brood dikker dan rijst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja. brood is meestal van tarwe en dat wordt door een deel van de mensen niet goed verwerkt. Net als aardappels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus!
Ze eten gewoon primair veel MINDER.
Niet alleen minder vet, minder vlees, minder zuivel, minder brood, minder geraffineerde meelsoorten en minder aardappels, maar gewoon echt minder van alles.
En zoals je weet, gaat elk pondje fdoor het mondje, OOK bij chinezen, en zijn kunstmatige dieten als het weglaten van koolhydraten en andere onzin daar helemaal nog niet nodig. Gewoon wat de pot schaft; da's al heel wat.

Hoewel het de laatste jaren met de openingen naar het Westen en met nade de introductie van het fenomeen MacDonalds/westers fastfood, ook in China een kwestie van tijd zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste Aziaten eten precies datgene wat goed voor hun is. Zij eten van het seizoen en wat in hun gebied groeit. Hun menu bestaat juist uit veel eiwitten en langzame koolhydraten. Deze mensen staan veel dichter bij voedsel dan wij westerlingen.

Met de komst van westerse voeding zie je dat ook Aziaten steeds dikker aan het worden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je niet dik wordt van koolhydraten!
Je wordt dik van teveel eten, te vet eten, in combinatie met te weinig bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt toch echt wel iets ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In koolhydraten zit evengoed energie, dus daar word je echt wel dikker van!
het hangt ook van je bouw af en hoeveel je eet en hoeveel je drinkt en wat enzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben chinees en ben niet dun, HAHAHAHA ;-D

Paar jaar geleden woog ik 95 kilo en ik ben 1.75 :-) Nu weeg ik 70 kilo.

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe je te eten krijgt.. toen ik thuis woonde was ik ook altijd vrij slank, toen kregen we hele kleine porties rijst en een heleboel groenten en vlees als avondeten. Als ontbijt namen we vaak een half pakje noodles, lunch was op school altijd fruit omdat ik nog vol zat van ontbijt.

Toen ik uit huis ging kwam ik 'los' door veel frituur te eten en ging toen als een speer naar de 95 kilo..

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh, en ja, ik ben uber blij dat ik in Nederland woon, want volgens chinese termen ben ik nu nog steeds 'ontzettend dik' terwijl ik hier al als 'normaal' wordt gezien (draag maat 36-38). M'n moeder vroeg of ik 'nog even 20 kilo wilde afvallen', want dat is 'normaler' voor aziaten.. ik vind dat echt niet meer onder dun vallen eigenlijk. Als je kijkt naar iemand van 1.75 die 50 moet wegen!? da's bijna ziekelijk uitgehongerd.. vind ik dan he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer dat het inderdaad ook niet allemaal hetzelfde is. Je hebt helemaal gelijk dat je niet nog meer gaat afvallen. Met jouw lengte is 70 prima. Ik ben druk aan het sporten om ook die richting uit te komen.
Dank voor je eerlijke en leuke antwoord!
Dik zijn heeft erg weinig met eten te maken. Metabolisme wordt gereguleerd door de schildklier. Verder speelt genetische aanleg, een grote rol. Ik kan zoveel eten als ik wil, zonder een gram aan te komen. Wat ik ook eet, al was het 3 maanden op junkfood. Moet vaker naar de wc, en krijg een hogere lichaamstemperatuur, en zou uiteindelijk aan de diarree gaan. Alles behalve dik worden. Moet ook om de paar uur eten. Dikke mensen hebben een trage schildklier. kunnen dus met minder voedsel dan een dun mens, wel dik tot erg dik worden.
Chinezen, genetische verschillen in combinatie met sobere leefstijl.