Hoeveel is iets zwaarder als het is bevroren?

Ik heb een zakje met nasi (gewoon rijst met groenten zonder vlees ofzoiets) in de vriezer gedaan. Toen hij bevroren was woog die 446 gram. Nou is mijn vraag hoeveel die ongeveer weegt als ik hem ontdooi en in de magnetron stop. Dus dat hij volledig ontdooit is en op warme temperatuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
26.1K
Amadea
8 jaar geleden
Dat hangt af van de hoeveelheid vocht die erin zat. Bij het ontdooien verdampt dat, en dat maakt het eindresultaat naar verhouding iets lichter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen test het uit. Dat is nou mooi praktijkonderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even je bord wegen voordat je er iets opgooit en dat aftrekken van de bord+dampende massa gewicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En pas op dat je dat bak ook aftrekt van het bak+bevroren nasi gewicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je testresultaat kan je overigens niks mee. Misschien als je nog 10x dat test dat je een soort praktijkwaarde hebt voor jouw praktijksituatie. Maar het hangt dan af van luchtvochtigheid en nog allerlei lastige omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ene gerecht zal ook weer meer vocht afstaan dan het andere gok ik zo.

Antwoorden (1)

Precies hetzelfde mits in vacuüm. Een blok nasi in een bak zal echter wat omgevingsvocht meevriezen, welke bij ontdooien/verwarmen zal verdampen. Het bevroren gewicht zal in de praktijk dus iets hoger uitpakken als je het vergelijkt met de dampende massa op je bord. Ook als het ontdooit is en je verwarmt het, zal er vocht ontsnappen. Alle "stoom" die van de nasi komt zijn ontsnappende deeltjes.

Want dat is de hoofdzaak, iets kan alleen lichter worden als er deeltjes ontsnappen. In een vacuüm afgesloten geheel blijft massa behouden.

Ik schat rond een procent of 3 zwaarder. Maar dat is nattevingerwerk zonder basis. Het zal liggen aan een hoop factoren zoals luchtvochtigheid in de vriezer, hoe lang je het ingevroren hebt. Hoe goed de container afgesloten was, of je het nog vacuüm hebt getrokken voor invriezen etc. Ook de lengte en graad van opwarmen is van invloed. Een magnetron of koekenpan zal ook een verschil geven. Een magnetron laat het ontsnappende vocht eerder terugkeren. Een koekenpan laat het de hele keuken invliegen. met een afzuiger erboven is de kans op terugkerende deeltjes nog weer minder.