hoe maak je thuis zelf witte eierkoeken?

ik wil ze graag zelf eens bakken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Antwoorden (5)

Voor 6 eierkoeken:

* 125 g suiker
* 3 eieren
* 5 gram ammoniumbicarbonaat (= 1 afgestreken theelepel)
* 250 g witte bloem
* 125 ml melk

Doe de eieren met de suiker in een kom en klop met een elektrische mixer tot een dikke, lichtgele vla. Zeef de bloem met de alkali. Voeg dit mengsel, samen met de melk toe aan de eiervla en klop snel tot een dik beslag. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het beslag minimaal 4 uur, maximaal een dag rusten bij kamertemperatuur. Verwarm de oven voor op 220 graden. Bekleed 2 bakplaten met bakpapier. Maak hierop met behulp van twee grote lepels 6 mooie cirkels van het beslag. Bak de eierkoeken in ongeveer 10 minuten lichtbruin en gaar. Haal ze uit de oven en laat afkoelen op een rooster. Als je de eierkoeken langer dan een dag wilt bewaren, vries ze dan in.

Hoe je aan die ammoniumbicarbonaat komt en waar het voor nodig is vind je bij de Bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eierkoeken
(20 stuks)

200 gr heel ei
50 gr eidooier
125 gr basterdsuiker
125 gr kristalsuiker
15 gr citroenrasp
250 gr patentbloem
2 gr ammoniumcarbonaat *

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, het liefst
25°C.
Klop de eerste 5 ingrediënten op tot een schuimige stevige massa.
Met het ammoniumcarbonaat met de gezeefde bloem en spatel dit voorzichtig
door de rest.
Spuit het op een ingevette en met bloem bestoven bakplaat.
Bestuif de eierkoeken eventueel met bloem en zet ze direct in een op
230°C voorverwarmde oven.
Bak ze tot ze een mooie kleur hebben.
Steek ze na het bakken direct van de bakplaat af.

* Ammoniumcarbonaat is een bakpoeder op basis van ammoniak. Dit kun je
goed
ruiken. Omdat dit poeder boven de 100°C heel snel verdampt en daarbij
veel gassen produceert, is het het beste (enige) bakpoeder dat geschikt is
voor eierkoeken.
Laat de eierkoeken na het bakken goed uitwasemen om geurresten te
voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recept voor witte eierkoeken

Ingrediënten
200 gr suiker
180 gr bloem
2 eieren

Bereiden
Oven voorverwarmen op 180 gr. Eieren en suiker in een kom doen. Mix het goedje gedurende 10 min.

Doe de bloem erbij en schep het voorzichtig met een lepel om.

Maak platte hoopjes van ongeveer 10 cm. en bak ze 8 min in de oven. Plaats de plaat laag in de oven, omdat ze anders snel aanbranden.

Laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak ze zelf altijd zo;

Beboter de baklplaat en verwarm de oven voor op 175 graden C.
Splits 1 EI en klop met 50 gr. SUIKER en 1 zakje VANILLESUIKER met de mixer schuimig. Sla het eiwit stijf.
Hierdoor wordt de koek heerlijk luchtig.
Meng 50 gr.BLOEM, 1 flinke mespunt BAKPOEDER,1½ eetlepel MAIZENA en een beetje zout door elkaar en zeef het in een kom.
Schep het met een metalen lepel in gedeelten door het dooiermengsel. Niet roeren maar scheppen en vermengen tot je de bloem niet meer ziet.
Neem nu een spatel en spatel het stijve eiwit voorzichtig door het deeg. Dit doe je om de lucht erin te houden.
Schep nu met 2 lepels lage bergjes op de bakplaat, het zijn ca. 10 koeken. Houd wel wat afstand anders rijzen ze tegen elkaar aan.

Zet de bakplaat midden in de oven en bak ze ong. 15 min.
Prik met 1 cocktailprikker in het midden van de koek om te kijken of het prikkertje droog blijft, dan zijn ze nl. gaar.
Plakt er nog wat deeg aan, dan moeten ze nog heel even.
Neem de koeken na het bakken met het pannenkoekmes
van de bakplaat en laat ze op een rooster afkoelen.
amc
13 jaar geleden
EIERKOEKEN

Ingrediënten :

150 g suiker
3 eieren
15 g alkali
300 g bloem
150 g melk

Werkwijze :

- neem een bolkom en klop de volledige eieren en de suiker op
- zeef de bloem
- breng de alkali bij de gezeefde bloem
- voeg de bloem met de alkali en de melk snel door de opgeklopte eieren en meng alles vlug
- laat het deeg 4 uur rusten
- neem een bakplaat en bedek ze met bakpapier
- beboter het bakpapier lichtjes en bestuif zeer lichtjes met bloem
- breng het deeg in een spuitzak met effen spuitmond
- spuit vier gelijke ronden op het bakpapier
- laat voldoende ruimte tussen de eierkoeken onderling, want ze lopen tijdens het bakken open
- bak ze in een voorverwarmde oven van 220°C gedurende ca 8 à 10’

Opmerking : bij voorkeur bewaren in een brooddoos of in een plastiekzak

Groetjes Ingeroosje