Top receptje

We kennen het allemaal wel dat ene recept dat al jaren zorgt voor applaus aan tafel of waardering bij de borrel. Smiley-d heeft trek en vraagt: Wat is jouw succesrecept ?

Een beste antwoord is hierin moeilijk te kiezen . Maar 7 duimpjes omhoog en zoveel enthousiasme van mede GV-ers om het recept te mogen hebben. Daarom is mijn beste antwoord die van I am back

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is die van jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn absolute top recept is mijn zelfgemaakte ragout. Ooit een keer in een blue band kookboekje gevonden en door niemand in de familie/vrienden/kennissenkring overtroefd of zelfs maar geevenaard. Klinkt best arrogant dat weet ik maar krijg vaak het verzoek ragout mee te nemen. Gaat er bij ons in liters doorheen Het grootste compliment kreeg ik van mijn nichtje die geen ragout lust "Maar dit is WEL lekker" . duidelijk toch ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten * 1 ui
* 300 gram kipfilet / kalkoen is ook lekker
* 1 laurierblaadje
* 1 stukje foelie
* 1 kippenbouillonblokje
* 150 gran champignons
* 1 dl droge witte wijn
* 50 gram achterham
* 35 gram boter
* 35 gram bloem
* 3 eetlepels slagroom
* 2 eetlepels fijngehakte peterselie
* zout
* peper
* 4 pasteibakjes Bereiden pel de ui en snijd hem in grote stukken. breng de ui,kipfilet,laurierblaadje,foelie,bouillonblokje en 4 dl water aan de kook. Op een laag vuur 20 minuten trekken.(doe ik meestal de avond van tevoren om de bouillon voldoende tijd te geven koud te worden.) snijd de champignongs in plakjes en kook ze 3 minuten in de witte wijn. afgieten(eventueel boven een maatbeker als je het vocht wil gebruiken in de ragout.) Snijd de ham in kleine blokjes. Snijd vervolgens de kip in stukjes. Zeef de bouillon boven een maatbeker en meet 4 dl af. Maak een rou van de boter en de bloem. voeg nu de helft van de bouillon toe en roer tot een gladde saus ontstaat. roer de rest van de bouillon er door. voeg nu de kipfilet,ham en champignons en slagroom toe. roer de helft van de peterselie erdoor. op smaak brengen met zout en peper. pasteibakjes volgens verpakking opwarmen. bij het serveren met de overgebleven peterselie garneren. eet smakelijk Materialen * 1 pan, 1 mes, 1 snijplank, geduld

Het beste antwoord

Mijn home-made sushi. Niets geen pakjes, setjes of afhaal. Vanaf de eerste gekookte rijstkorrel zelfgemaakt.

Gooi ik altijd hoge ogen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur ik je wel even al persoonlijk bericht, want het is nogal veel tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag ook hier hoor... wil het recept ook wel hebben hebben hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah mag ik ook op de mailing lijst? ik zou vooral ook graag weten watvoor rijst je gebruikt enzo.. alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag ik het ook :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet het alleen neer op voorwaarden van oneindig veel duimpjes omhoog :-) Belangrijste voor sushi is de rijst. Neem een rondkorrelige, gepolijste rijstkorrel. Deze is verkrijgbaar in de toko. Er bestaat japanse sushirijst, maar ik neem meestal de Californische… daar zit iets meer bite aan. Benodigdheden rijst:
- 3 koppen ongekookte rijst
- 4 koppen water
- 2 eetlepels suiker
- 1 eetlepel zout
- 4 eetlepels rijstazijn (toko of grote supermarkt) Was de rijst tot het water helder blijft. Dan ongeveer 1 uur laten uitlekken in een zeef. Doe de rijst en water in een pan met dikkebodem. Laat het aan de kook komen en laat het nog 5 minuten doorkoken op een middelmatig vuur, tot het water helemaal op is. Zet het vuur uit en laat de rijst nog 15 minuten staan met de deksel op de pan. Doe de nog warme rijst in een wijde openschaal (bv. een ovenschaal). Met een houten spatel de rijst los masseren en de mix van rijstazijn, zout en suiker druppels gewijs toevoegen. De rijst moet glimmend kleuren en heeeeel erg plakken. Blijf zo lang masseren tot de rijst op kamer temperatuur is. Dan kan je beginnen met het bouwen van de sushi. De achterste twee rijen zijn gemaakt van blokjes rijst. Die maak je gewoon met je handen (je handen moeten goed nat zijn, anders blijft het plakken) of met een speciale sushi-pers. Ik heb als garnering gerookte zalm gebruikt met daaronder twee ‘erwtjes’ wasabi pasta. Op de zalm heb ik een oneven aantal bieslook stengels gelegd en het geheel is vastgezet met een reepje nori (zeewier). Je plakt zeewier door even met een rijstkorrel het overlappende gedeelte in te wrijven. De tweede is gemaakt met een gekookte garnaal die middenlangs is opgesneden, zodat hij mooi drappeert over de rijst. Eronder liggen weer twee ertwjes van wasabi-pasta. De maki-sushi, de ronde is gemaakt met een bamboeroller. De inhoud is rettich, komkommer (zonder zaad) en wortel… allemaal gesneden als een sateprikker. En natuurlijk een flinke lik wasabi-pasta. Het onderste recept is Tamago (ei met een vis/sake/suiker bouillon). Het recept ken ik niet uit mijn hoofd, en moet ik nog even opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn duim had je al... maar ga dit zeker uitproberen. Klinkt zalig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn duim heb je ook gekregen..
Helaas voor je zal "oneindig" veel duimpjes omhoog niet lukken. Ik meen ooit gelezen te hebben dat 10 het maximum is!

Andere antwoorden (14)

:) nou smiley-D
hier zijn dat mijn pannekoeken, afgezaagd he, maar er is niemand in de familie die ze dunner en lekkerder krijgt dan die van mij. waar ik ook altijd waardering voor krijg is mijn spagettie.
x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uuhh ok heb ik weer geblunderd, ik zie niet waar hij zit hahaha. maar ik heb dyslexie k*t smoes maar ik kan er niets aan doen dat ik dingen door de war gooi. x
Men is al jaren dol op mijn nasi...

Vraag me niet waarom, want ik experimenteer met van alles. Uiteraard wel door te proeven en dan te beoordelen, hoe en wat er nog toegevoegd kan worden...

Zolang het maar lekker pittig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bladerdeegbroodjes met een plakje kaas er in, een beetje mosterd, cocktailworstje en een augurk....en de buitenkant glimmend gemaakt met wat eiwit. Het is doodsimpel om te maken, je kan het lang van tevoren voorbereiden (in de koelkast bewaren en a-la minute in de oven), goedkoop en erg lekker. Omdat het broodjes zijn lijkt het heel veel werk, maar het is in een handomdraai gemaakt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote gamba's (black tigers) even wokken in arachide-olie. Afmaken met Thaise Chilisaus (for shrimps, als je die kunt vinden; die is wat minder zoet dan die for chicken). Gesneden bosuitje erdoorheen roeren. Klaar.
Perfecte borrelhap. Vrukluk hoofdgerecht.
Ik drink er het liefst een witte wijn van de druif Sauvignon Blanc bij (uit Frankrijk, Chili of Nieuw-Zeeland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaghetti! Daar kun je mij 's-nachts voor wakker maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe maak jij die dan dat dat zo'n succesrecept is ? Je maakt me nieuwsgierig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben liefhebber van meerdere Spaghetti-gerechten. Zowel de standaard versie (met gehakt, tomatensaus en kaas) als meer bijzondere spaghetti-recepten. Zo is Spaghetti Rucola/Pesto een heerlijk recept. Voor dit recept is nodig: 4 walnoten, 100 gram rucola, 2 eetlepels geroosterde pijnboompitten, 2 teentjes knoflook, 2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas, 2 eetlepels Grano Pardano, zout, peper en een flinke scheut olijfolie. Ik zal het recept eens opzoeken, heb deze namelijk gevonden op een website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag, sta altijd open voor nieuwe receptjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Smiley-D, Hieronder de link naar het recept voor Spaghetti Rucola Pesto. Veel kookplezier. http://keukenhelden.nl/theo/recepten/Rucola_pesto_met_pasta/?item=2576
Waar hier iedereen dol op is, is een recept van mezelf dat ik in geval van nood ooit eens heb gemaakt en nu iedere week wel een keer op tafel komt. Het is vreselijk ongezond, maar ontzettend lekker.
Wij noemen het Kip à la Dounja.

Ik snijd kipfilet in blokjes, rol deze door een mengsel van bloem en kipkruiden van Verstegen. Daarna bakken in een flinke hoeveelheid roomboter. Als ze mooi bruin zijn room erbij gieten en laten binden. Ik heb geen hoeveelheden hiervoor, doe alles op het gevoel.

Eigenlijk is het een roux die gemaakt wordt gelijk met het bakken van de kip.

Zoals gezegd, niet erg gezond, want vreselijk vet, maar echt heerlijk.

Ook moet ik even kwijt dat ik verschillende mensen dit recept al gegeven heb, maar dat ze allemaal die van mij het lekkerste vinden. Het lukt ze niet om het net zo als mij te maken. Ik zie het maar als een compliment... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem het zoals je wil, maar het is enorm lekker en ik heb het nog nooit ergens anders gegeten.
bladerdeegplak ontdooien, in 9 of 12 vakjes snijden, eigeel er over, sesamzaad: hop de oven in en mooi goudgeel afbakken: overdwars opensnijden beetje roomkaas (verrijkt met beetje mierikswortel) wat snippers gerookte zalm er over dakje er terug op en klaar is OsFa

als je het als voorgerecht geserveerd op de zalm kruislings twee sprieten lente ui er op (die uitsteekt) ziet er gelijk culi uit...

of

Kipfilet vullen met spinazie (die uit de diepvries), reepjes zongedroogde tomaat en wat ham. rollade van maken door kipfilet te omwikkelen met spek.... braden.... in plakken snijden (je kan al snel voor 2 personen uit 1 kipfilet halen) geroosterde pijnboom pitten er overheen en klaar....

lekker met risotto en gestoomde prei

of

gelijke delen lobbige slagroom en monchou mixen, naar smaak whiskycoctail saus toevoegen, grote garnalen roerbakken met knoflook, in kleine (echt klein) stukjes snijden, door het room/monchou mengsel roeren, ff paar uur in de koelkast, serveren met toast(jes)

of

ik kan blijven door gaan op deze manier

(nee hoor, hoe kom je erbij dat ik koken als hobby heb)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik altijd vreselijk lekker vind is het volgende:

Pekingeend met hoisin saus en pannekoekjes.

1 eend, honing, hoisin saus, soyasaus.

Voor de pannekoekjes: 4 koppen bloem en 2 koppen heet water. lenteuitjes.

Voorbereiding:

De eend goed schoonmaken (zelf verwijder ik ook alle harde buisjes, waar de veren ingezeten hebben), wassen en gedurende 3 minuten koken in ruim water om de porien te dichten. Uit laten lekken en overgieten met een sausje van honing met wat heet water. Laten drogen en inkwasten met een sausje van meer honing en weinig heet water. Steek een stevige (barbecue) spies door de eend en hang die in een diepe kom. Afdekken met b.v. een gazen antispatdeksel, zodat de lucht kan circuleren en laat de hele nacht op een droge koele plek drogen.

Bereidinswijze:

Verwarm de oven op maximim stand en plaats de droge eend (zonder toevoeging van boter of olie) op een rooster, met lekbak eronder. Geduren 1,5 tot 2 uur laten braden. Als de eend gaar is moet het vel krokant zijn, is dat niet het geval, dan nog een kwartier met open ovendeur door laten braden. Laat de gare eend af koelen en snijd het in dunne plakjes
Maak intussen de pannekoekjes, door in 4 koppen gezeefde bloem een kuiltje te maken in het midden en hier geleidelijk 2 koppen heet water toe te voegen aan het deeg al knedend. Het moet een niet plakkende elastische bal worden, zolang het deeg plakt al knedend bloem toevoegen. Laat het deeg 15 minuten rusten afgedekt met een vochtige doek en kneed het nogmaals goed door, haal er kleine porties af, vorm die tot een bal en rol die uit tot kleine, flinterdunne, ronde pannekoekjes. Bak die in een hete bijna droge koekepan en houd ze afgedekt met een vochtige doek warm. Snipper de lenteui fijn en maak van 2 el hoisin saus en 1 el soyasaus een sausje.

Serveren:

Leg enkele plakjes eend op het pannekoekje, bestrijk dat met de hoisin saus, voeg wat genipperde ui toe. Rol de pannekoekjes op en eet uit het vuistje.

Ik heb even het recept gekopieerd van een site omdat het wat veel was om uit te typen, maar wij maken dit regelmatig thuis en dat is echt geweldig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ooit van een vriend het spare ribs recept gekregen dat ze bij de betere steakhouses gebruiken. Ze blijven smeken of ik het nog eens klaar maak...
Ook de heldere uiensoep is een toppertje gebleken, mijn zusje houdt niet zo van uien, maar vroeg een week later of wie die soep niet weer konden maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmmm spare ribs... wil je dat recept ook met ons delen dan ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is goed, zal ik vanavond wel even naar je doorsturen. Zit nu op werk en heb het niet bij me (en ja, met dingen die ik niet elke dag klaarmaak spiek ik graag even)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx. ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U mag wel jij zeggen hoor.
Recept komt er zo aan.
Hi smiley-D,
Ik kan nu aankomen met de meest fantastische recepten waarmee ik enorm veel respect afdwing bij familie en vrienden. Echter jou wil ik verblijden met een wel zeer uitzonderlijk recept: Eend met whisky

Bereidingswijze : Eend met whisky
Koop een eend van ongeveer 1,5 á 2 kg
Twee grote flessen Schotse whisky
Spekreepjes en een fles olijfolie

De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout en de oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken tijdens het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.

Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 graven vubben met whisky.
De glaven opdrinken en de schelven van het eerste glav oprapen.
Nog een jalve glav insjenken en opdlinke.
Na een halve uur de oven opedoen om de eend te sjekkn.
Blandwondesjalf in de badkarnel ganaale en op de bovenkant van de linke rand doen.
Nog twee glaven whisky insjenke.
De ove opedoen nadat et eerste glav leeg is en de sjotel vastpakke.
De blandwondesalf op de binnenkant van de regte hand doen.
Deend oprape.
Deend nog is oprapa en met handdoek de bwandwondesalt van deend vegen.
De hande ontvette met visky en de dube zalv veer oprape.
Ut kapotte glazz opvege en deend terug in de hove doen.
De heend oprape en dove eers opedoen.
De tweede fjes biski opedoen en ovejein dzette.
Opstjaan van de floer en et vet spek ondre kas vege.
Nogis opstjaan van de floer en tochma blijve zitte.
De vjes op de gjond zette.
Uide vjes djinke wande glave sjijn ob of kabot.
Denove afsjette, de oge sljuite en omvalle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, ik kende hem al maar hij blijft leuk.
Logisch want ik kook altijd met drank.
(soms doe ik het zelfs door het eten)
wij hebben de lekkerste gerechten die we gemaakt hebben, gebundeld op een website; www.vriendenclubsos/chefsos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerrierijst met noten Voor 4 personen

500 gram lamsboutplakken in dobbelstenen, 1 gesnipperde ui, 4 eetlepels olijfolie (of sesamolie), teentje(s) knoflook, 350 gram rijst, 2 theelepels kerrie, 7 dl bouillon, 100 gram rozijnen, peper, mespunt kaneel, 200 gram gemengde gezouten noten

Bak het vlees met de ui (en/of prei) in de olie lichtbruin en knijp de knoflook erboven uit. Doe de rijst erbij en bak ‘m glazig. Voeg de kerrie en de bouillon toe en breng alles al roerende aan de kook. Laat 25 minuten (let op de kooktijd van de rijst, dit recept is met lang kokende) zachtjes koken. Voeg na 15 minuten rozijnen, peper en kaneel toe. Schep op het laatst de noten door de rijst en laat ze warm worden.

Kenmerk: verrassend oriëntaals
Bereidingstijd: 40 min.
Per persoon: 3780 kj/900 kcal
Lekker met: groene groenten (boontjes enz.)

Nog nooit klachten, alleen complimenten gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eigen gemaakte mokka taart. Daar geniet iedereen altijd van!

Eerst slagroom kloppen, suiker erdoorheen (naar smaak) & koffiepoeder erdoorheen (naar smaak) zodat je een licht bruine slagroom krijgt.

Neem een grote schaal en begin met een laagje slagroom en dan een laag lange vingers. Dan weer een laag slagoom met daarboven hagelslag weer een laag lange vingers enz.

Zet dit een dagje in de koelkast en de volgende dag is ie om te smullen! Dan zijn de lange vingers lekker zacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor leuke recepten moet je eens op www. letscookit.tv kijken daar kun je gratis filmpjes bekijken over koken