Wat is op dit moment precies de alcoholwet in Belgie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit onderstaande link kun je jouw antwoord vinden. als je het gespecificeerd wil hebben dan kan ik je niet verder helpen. http://www.vad.be/alcohol-en-andere-drugs/wetgeving/alcohol.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://vad-koha.osslabs.biz/cgi-bin/koha/opac-search.pl?idx=su%2Cwrdl&q=alcohol&op=and&idx=kw&q=wettekst&op=not&idx=kw&q=documentatiemap&do=Zoek&sort_by=pubdate_dsc

Antwoorden (1)

Daar staat alle informatie over op http://www.vad.be/alcohol-en-andere-drugs/wetgeving/alcohol.aspx

In het kort:
Op 31 december 2009 werd in het Belgisch Staatsblad de wetswijziging over de leeftijdsgrenzen voor het verkopen en schenken van alcohol aan jongeren gepubliceerd. Het gaat om een wijziging van de wet van 24 januari 1977 "betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van voedingsmiddelen en andere producten". Deze wetswijziging werd van kracht op 10 januari 2010. In essentie zegt de wetswijziging het volgende:
Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan -16-jarigen. Met alcohol bedoelt men alle alcoholhoudende dranken van meer dan 0.5% vol. o.a. bier, wijn,….
Sterke drank (zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken) mag men niet verkopen, schenken of aanbieden aan -18-jarigen. Van elke persoon die alcohol/sterkedrank wil kopen mag gevraagd worden zijn leeftijd aan te tonen.

Openbare dronkenschap is strafbaar volgens de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van dronkenschap. Dezelfde wet verbiedt onder andere ook het opdienen van 'dronkenmakende' dranken aan iemand die kennelijk dronken is, iemand doen drinken tot hij dronken wordt, iemand opzettelijk tot dronkenschap brengen met ziekte, werkonbekwaamheid of de dood tot gevolg, uitdagingen tot drinken voorstellen of aanvaarden.

België kent zes regelgevingen, vijf wettelijke en één niet-wettelijke, waarin de reclame en marketing voor alcoholische dranken wordt geregeld. Het land heeft één federale wet die de reclame en marketing voor alcoholische dranken regelt, namelijk de consumentenwet van 1977.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi gedistilleerd antwoord uit mijn reacties.
Amadea
8 jaar geleden
Man, ik wist niet eens dat jij bezig was met een reactie toen ik mijn antwoord aan het maken was. Alleen een link gaat toevallig sneller dan een antwoord. Kijk naar het tijdstip!