Kun je whey eiwitpoeder los in een emmer goed bewaren?

Normaal wordt het in een afsluitbare plastic zal geleverd en of in een afsluitbare emmer. Hoe zit het met de houdbaarheid als ik het poeder los in de afsluitbare emmer bewaar zonder de plastic zak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Zolang het maar goed vochtdicht bewaard word
Ritsuka
8 jaar geleden
Mijn poeder zit alleen in een emmer met schroefdeksel (word zo geleverd)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je mij misschien vertellen om welk product/merk het gaat?
Ritsuka
8 jaar geleden
Body&Fit Whey Perfection, de grote verpakking van (ik dacht) 2 kilo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De grotere variant van 4,5 kilo heeft dan geen schroefsluiting zo te zien? Is het dan nog wel geschikt?
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe bedoel je geschikt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om goed te kunnen bewaren (zonder zak)? Omdat zo'n emmer geen schroefsluiting heeft.
Ritsuka
8 jaar geleden
zolang het maar in iets zit dat goed af te sluiten is, dat er geen vocht bij kan (en het liefst ook geen licht)

Antwoorden (1)

Weipoeder is erg droog, en in principe kan het niet bederven... maar je hebt meerdere soorten bederf.
Weipoeder is erg hygroscopisch, dat betekent dat het vocht aantrekt. In een afgesloten emmer, zolang je poeder vochtvrij blijft, zal niet beschimmelen of gisten, dus het antwoord op je vraag is "ja, het kan", maar dan zou ik de emmer in een zo droog en koel mogelijk plaats bewaren, en niet blootstellen aan grote temperatuurswijzigingen.
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat voedsel kan ook last krijgen van chemisch bederf. Met name weipoeder bevat heel veel eiwit, en door blootstelling aan de zuurstof in de lucht en aan licht, zullen de eiwitten oxideren, en daardoor een ranzige, bittere smaak ontwikkelen. Hier heb je je tweede reden om je emmer zo koel en donker mogelijk te bewaren.

Mijn advies: als het om een hele grote emmer gaat die een hele tijd lang meegaat, verdeel de poeder in twee recipiënten. Dan eet je eerst de eerste, en hoef je de inhoud van de tweede niet constant bloot te stellen een lucht en vocht elke keer dat je de emmer opent.
Als je poeder op is voordat je merkt dat het vochtig wordt, dan volstaat het met het goed dicht bewaren in de oorspronkelijke emmer.