Waarom moet je je mes rechts vasthouden?

Al zolangs als ik me kan herrinneren houd ik tijdens het eten mijn vork in mijn rechterhand en mijn mes in mijn linker. Als ik naast iemand zit te eten die zijn bestek andersom vasthoud gebeurt het eigenlijk nooit dat ik de ander in de weg zit. Als ik mijn mes in mij rechterhand houd voelt dit heel vreemd en onnatuurlijk aan ondanks dat ik rechtshandig ben.

Recentelijk kreeg ik tijdens een diner echter een discussie met iemand die tegenover mij zat. Hij vond het verschrikkelijk onbeleefd om je mes in je linker- en je vork in je rechterhand te houden. Ik vroeg hem waarom hij dit zo ascociaal vond. Maar hij kwam niet verder dan: het hoort volgens de tafeletiquette niet zo. Maar wat nou de echte reden is kon hij niet vertellen.

De meeste regels van de tafeletiquette zijn logisch en verklaarbaar maar de logica achter deze regel heb ik dus nog niet achterhaald. Wie kan mij vertellen waarom je volgens de tafeletiquette je mes in je rechterhand dient vast te houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.9K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Omdat men graag alles volgens een "prachtig standaard plaatje ziet" Ik heb gehoord van kinderen die gedwongen werden om met rechts te schrijven terwijl ze eigenlijk links handig zijn. Ik ben er daar zelf ook een van, al werd ik niet gedwongen. Mijn moeder heeft altijd zodra ik iets met links wilde doen, teken, schilderen of schrijven de pen, potlood of kwast in mijn rechter hand gedaan. De tafel etiquette zal daar vermoedelijk ook een oorsprong in hebben. Zoals: "schrijven doe je met rechts". Je vork gebruik je rechts punt. Net zoals je in Tanzania nooit je linker hand mag gebruiken om eten mee op te pakken aan tafel, je linker hand is de "vieze" hand (waarmee je je kont af veegt) Ik had ze graag verteld dat ik dat met rechts doe...maar dat mocht niet van mijn tante :-( Ik kan zowel met links als met rechts eten. En heel veel dingen doe ik met links. Schroeven indraaien, muren schilderen, boogschieten en schermen. De mesdte van die dingen kan ik ook met rechts, behalve schrijven. Die tafel genoot van jou was een zeur. En wilde waarschijnlijk even interessant doen, in de trant van: "kijk eens wat een dure woorden ik ken" De volgende keer zeg je maar tegen hem dat hij beter thuis had kunnen eten, kan hij daar zijn tafel etiquette doorzetten, wat zal hij het gezellig hebben...alleen.
tinus1969
8 jaar geleden
Los van het goede antwoord van @bamibal; @HeerVoldemort heeft natuurlijk gelijk dat dit soort regels nogal arbitraior zijn.
Reddie
8 jaar geleden
Het is onzin dat zoiets hoort.
Je mag het doen zoals jij het comfortabel vindt.
Je hebt nu eenmaal van mensen die vinden dat alles via regeltjes moet.
Trek je er niets van aan.
bamibal
8 jaar geleden
@Reddie: Dat jij het onzin vindt, wil niet zeggen dat het onzin IS. Etiqette heeft wel degelijk een functie. Zoals Wikipedia het treffend vermeldt: De kern van de etiquette is: rekening houden met de gevoelens van anderen en met de gebruiken in een samenleving, in alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan. Dat betekent dus niet dat alle regels tot op de letter nageleefd dienen te worden, maar wel dat je rekening houdt met de mensen om je heen. Als je alles doet zoals je het zelf comfortabel vindt en je nergens wat van aantrekt, is daarvan geen sprake.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Bamibal Het klopt deels wel wat je zegt. Maar sommige mensen kunnen zo verschrikkelijk zeiken. Dat je aan tafel niet gaat zitten schrokken, slurpen en smakken of op een andere manier ranzig gaat zitten doen lijkt me niet meer dan logisch. Maar iemand onbeschoft noemen omdat hij mes en vork "verkeerd om" heeft. Ja dan ben je in mijn ogen een enorme zeikstraal.

Het beste antwoord

Deze regel gaat terug tot in de middeleeuwen toen men nog op houten plankjes at. Het brood werd links gelegd en gebroken met de hand. Het mes – toen nog een stevige dolk met een scherpe punt – ging rechts. Brood werd niet gesneden om te vermijden dat het mes bot zou worden. De puntige dolk diende enkel om er eten mee op te prikken. Dat eten werd dan verder met de vingers naar de mond gebracht.

De vork kwam er pas veel later bij, toen men die enorme nekkragen begon te dragen (zie foto). Een molensteenkraag is een ronde kraag van geplooid fijn linnen batist (soms tot 15 meter), veelal versierd met kant. Het dragen van dit type kraag was in de 16e eeuw mode aan het Spaanse hof en werd ook overgenomen in de Nederlanden. Het maken van deze kragen was een enorm werk en de kragen, die een statussymbool waren, werden ook steeds groter en moesten soms met ijzerdraad ondersteund worden. Deze kragen waren populair zowel bij mannen als vrouwen, hoewel het niet gemakkelijk was om deze te dragen of om er bijvoorbeeld mee te eten. Om niet verstrikt te raken in de plooien van de kraag hadden de mannen kort haar en moesten de vrouwen hun haren omhoog kammen. Ook voor het eten diende er een oplossing gevonden te worden: om de kraag niet vuil te maken kwam er een vork bij en deze werd links gelegd omdat er daar plaats was. In 1630 verdwenen de kragen en werden platte kragen de nieuwe mode. Toch bleef de vork, maar het duurde ongeveer twee eeuwen vooraleer deze volledig ingeburgerd was.

Eigenlijk is er sindsdien niet veel meer veranderd: de vork en het brood gaan nog steeds links en het mes rechts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is het ook handig als iedereen zijn mes aan dezelfde kant gebruikt. Zo voorkom je botsende ellebogen.
bamibal
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Ik ken verschillende Amerikanen en die maken er helemaal een potje van. Zij snijden eerst hun hele gerecht in hapklare brokken, verplaatsen vervolgens de vork naar de rechterkant en werken dan alles naar binnen.
Thecis
8 jaar geleden
@bamibal
Is niet alleen in Amerika. Kende iemand die zo extreem rechtshandig was (om)dat er nagenoeg geen fijne motoriek was in de linkerhand was. Die deed alles met rechts en inderdaad snijden en vork overpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik begin ook met mijn mes in de linkerhand, want met rechts kan ik dus niet snijden. En dan wissel ik mijn bestek om, zodat ik met mijn vork kan prikken. Heb ook al vaker gehoord dat dat niet "netjes" is, maar ik kan met rechts echt niet mikken.
Amadea
8 jaar geleden
Doordat ik heb geleerd met rechts te snijden heb ik als linkshandige geen probleem met het mes rechts en de vork links. Alleen wat met een lepel gegeten wordt gaat minder goed met de rechterhand. Bij een officieel gedekte tafel ligt de lepel rechts, maar die gebruik ik dus alleen links. Dat overpakken doe ik bij (officieel) spaghetti eten. Want dan draai je de slierten met de vork in de linkerhand op de lepel in de rechterhand rond. Als het er dan netjes op ligt krijg ik het rechtshandig niet naar binnen zonder het onderweg te dreigen te verliezen, dus dan gaat de gevulde lepel eerst naar de linkerhand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord vind het een zeer interessant verhaal! Ik trek hieruit de conclusie dat het buiten het mogelijk botsen van ellebogen de hand waarin je je bestek vasthoud niet meer relevant is. Voor mij is dit deel van de tafel etiquette een gevalletje 'het moet omdat ze zeggen dat het zo hoort'. Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Andere antwoorden (2)

het gekartelde deel van een mes zit (meestal) aan de linkerkant. Daarom is het logischer (met snijden) om het mes in je rechterhand te houden. Dit hoeft echter niet, als je gewend bent om het mes in je linkerhand te houden is dit ook goed, je moet doen wat je zelf het fijnst vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens, als linkshandige heb ik er dus last van, dat ik scheef snijdt als de kartels aan de "goede" kant zitten voor rechtshandigen. Net als bij scharen: bij mij bewegen de bladen van elkaar af in plaats van naar elkaar toe.
Reddie
8 jaar geleden
Scheef snijden doe je met een kartelmes altijd. Dat is omdat het mes dus asymmetrisch is.
Dat heeft niets met links of rechtshandig snijden te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor. Als rechtshandige duw je asymmetrisch op het mes, en de kartels zitten precies aan die kant dat dat elkaar opheft. Als linkshandige versterkt dat dus elkaar.
Lijkt me ook iets te maken te hebben met motoriek. Snijden is motorisch een complexere taak dan prikken. Vandaar fijner om mes rechts te hanteren (aangezien meesten rechtshandig zijn)