Hoeveel kersenpitten moet je consumeren alvorens je vergiftigd raakt?

Op internet is te vinden dat je al door de consumptie van 2 kersenpitten zou kunnen sterven door het cyanide-gehalte. Kun je echt doodgaan van het eten van enkele kersenpitten? En andere pitten uit dezelfde familie met cyanide-houdende pitten (zoals appel, pruim en abrikoos)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
34.6K
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb vroeger vaak een wedstrijdje : "wie kan de meeste kersenpitten in zijn mond verzamelen " gedaan.
Daarbij gebeurde het geregeld dat ik toch een paar pitten inslikte. Ik ben er nooit ziek van geworden.

Antwoorden (2)

In Utrecht zit het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum. Dat is 24 uur per dag bereikbaar. Ik kreeg het als tip van iemand op Facebook. De man die ik aan de lijn kreeg wist duidelijk wèl waar hij het over had. Terwijl Maik met Lenthe bij de huisartsenpost zat, stelde hij me gerust dat 2 pitten niet dodelijk zouden zijn. Pff. Wel zit er inderdaad gif in kersenpitten (net als in de pit van de abrikoos, perzik en nectarine trouwens). Bij ongeveer 5 kapotte pitten kun je als volwassene iets merken, een kind van 3 zou daar al eerder wat van kunnen merken. De hoofdpijn, misselijkheid en sufheid zouden dus inderdaad waarschijnlijk van de pitten zijn. Ook het tijdspad klopte: meestal beginnen de klachten zo’n 1 a 2 uur na inname.
fremar
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Copy paste
Reddie
8 jaar geleden
Dat geldt alleen als je ze héél goed kauwt.
Pitten zij in de natuur ontwikkeld om NIET gekauwd te worden, maar ze heel door te slikken en uit te poepen, zodat een plant verspreid wordt.
Nee, daar word je niet door vergiftigd.
Dat zou alleen kunnen als je ze héél goed kauwt.
Pitten zij in de natuur ontwikkeld om NIET gekauwd te worden, maar ze heel door te slikken en uit te poepen, zodat een plant verspreid wordt.
Reddie