Is een frikandel wel of geen worst?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t'Zal me worst wezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The worst has yet to come!

Antwoorden (10)

een frikandel is geen worst
maar een frikandel

Toegevoegd na 1 minuut:
het is meer een langwerpige gehaktbal

Toegevoegd na 58 minuten:
deze site geeft veel frikandelinfo

http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=548
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar gehakt is toch heel wat ander vinnik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar lang genoeg doorhakt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan Conconbri.
Nee dat is geen worst..Het is namelijk een frikandel;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , want hij heeft geen velletje.
Een frikadel is een gehaktstaaf. Heel fijn gehakt, dat wel, maar nog steeds een langwerpige rol gehakt. En geen worst dus.
In het buitenland (- alle landen behalve nederland, met name Duitsland en Belgie) is de frikadel overigens niet staafvormig, maar gewoon een afgeplatte gehaktbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In duitsland noemen ze een platte gehakltbal een frikadel en een frikandel noemen ze fleischwurst.
Wat namen betreft zou ik in dit verband niet te veel van de duitse taal laten afhangen
Er werd wel eens gesuggereerd dat er van alles en nog wat in een frikandel zou zitten: slachtafval, uiers, koeienogen en vet.
Industriële producenten moeten daar echter niets van weten.
In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen nog circa 5% paardenvlees toe.
De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers.
Ook bestaan speciale kip frikandellen die tot wel 80% kippenvlees bevatten en geen varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een frikandel is een worst met hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen "worst" en "frikandel".

Worst is een vleesproduct dat gewoonlijk gemaakt wordt van gemalen vlees, dierlijk vet, zout (en vaak suiker), specerijen en/of kruiden, dat vanouds in een voornamelijk uit collageen bestaand deel van een dierendarm bewaard wordt; tegenwoordig wordt daarvoor ook ander materiaal gebruikt, gemaakt van collageen, of ook van oneetbaar cellulose of plastic.

Een frikandel (tot 2005 in Nederland officieel gespeld als frikadel) is in België en Nederland een langwerpige, donkergekleurde staaf van verschillende soorten vlees die warm gefrituurd wordt gegeten. In Vlaanderen wordt soms de oude betekenis gebruikt: een in de pan gebakken, veelal afgeplatte gehaktbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een frikandel is een, voor iedere producent verschillend, mengsel van vleessorten, paneermeel, soms aardappelpuree, kruiden e.d.
Staafvormig worden ze gekookt met toevoeging van caramel voor de kleur.
De substantie is dan stevig genoeg om op bestelling gebakken te worden. Bovendien door het voorkoken langer houdbaar.
"Onze" frikandellen hebben niets met gehakt of Franse frikandellen van doen.
Vaak staat op de verpakking vermeld welke vleessoorten gebruikt zijn.
Worsten kun je over het algemeen niet bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braadworst saucijzen, babeque worst, bloedworst, leverworst. Kun je allemaal uitstekend bakken zolang ze zijn voorzien van een natuurdarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat; worsten kun je in het algemeen niet bakken. Er had natuurlijk moeten staan, zonder dat ze voorzien zijn van een darmpje of kunstvelletje.
Voor het geval dat; BAKbloedworst vormt een uitzondering.
Ook braadworst, saucijzen BBworst horen niet in het rijtje thuis, want dat is gemalen rauw vlees.
Maar probeer al die worsten eens in de frituur te stoppen.
Een frikandel is een worst zonder vel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een frikandel is het slechtste en ongezondste voedsel van dit land en geen worst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een frikandel wordt weliswaar als een worst bereid maar valt onder de categorie snacks.