Hoeveel keer kan je fondu olie gebruiken?

Met de feestdagen hebben we 2 keer gefonduud, nu is mijn vraag "moet ik die olie nu wegdoen? of kan ik die ook gelijk frituurolie 8x gebruiken (Waarvoor kan je die olie dan nu nog gebruiken?) eer dat ik hem moet wegdoen?"

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O.a. afhankelijk van de soort olie,
Veel plantaardige oliën kunnen slecht tegen verhitten. Er ontstaan dan o.a. transvet. En dat verhitten is vaak een probleem bij fondu, de temperatuur is meestal niet goed in te stellen.

Het beste antwoord

Die kun je - zolang er geen veel te sterke geur of smaak aan zit - nog gewoon gebruiken om in te bakken. Acht keer is een richtlijn bij frituurvet ; beter is op je ogen en je neus afgaan. Als het heel donker van kleur is, begint te schuimen of walmen en erg sterk ruikt moet het weg, al is het maar 2 keer gebruikt. Als je het zeeft en terugdoet in een fles, kun je er echter ook nog heel lang gewoon gebruik van blijven maken bij het bakken (wederom mits het niet te sterk smaakt of ruikt of past bij dat wat je er in wilt klaarmaken).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt er bijvoorbeeld ook nog 1 of 2 keer vis in bakken, of gewoon kleine beetjes gebruiken voor het bereiden van vlees. Misschien zelfs een eitje in bakken. Als je geluk hebt kan het er zelfs lekkerder door worden.

Wel belangrijk is dat je de olie zeeft of nog beter filtert (door een koffiefilter) zodat er geen verbrande (eiwit)resten meer in aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Lijkt me niets mis mee. Plus.