mij dochter van 1 heeft noten en pinda allergie . waar kan ik een lijst vinden waar producten opstaan die erin verwerkt zitten????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Kijk eens op www.dokterdokter.nl Daar staan veel tips.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dieet bij een pinda- en notenallergie
Het is moeilijk een dieet te houden dat geheel vrij is van pinda’s en noten. De hulp van een dietist is in het begin noodzakelijk. Pinda’s worden in veel producten verwerkt en er zijn ook vaak sporen van pinda’s aanwezig in producten. Het is dan ook van belang altijd de allergie-informatie van een product te controleren. Pinda komt vaak voor in ontbijtgranen, jam, chocolade, gebak, koekjes, ijs en pinda- of aardnotenolie (verwerkt in mayonaise, margarine, slaolie en vis in blik). Ook zijn er huidproducten die pinda-olie bevatten. Noten worden minder frequent verwerkt in producten, bij een notenallergie is het vooral zaak noten zelf te vermijden.

Heb nog wat links toegevoegd, de tweede is van een site waar je labels kan bestellen, voor als je dochter eens ergens heen gaat (als ze wat ouder is) voor bv op een broodtrommel, dat andere mensen wéten dat ze een pinda allergie heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de consultatatiebureau zou zo een lijst moeten hebben want ik heb toen ooit een lijst gekregen hoeveel suiker in verschillende soorten drinken zit. Consultatiebureau zouden een lijst moeten hebben voor alle soorten allergieën die zuigelingen hebben. Op de verpakkingen van producten staat ook vermeld over allergie er staat dan er kunnen sporen zitten van noten en pinda's het is ook heel belangrijk als je denk dat er pinda's of noten in zijn verwerktdat je de verpakking op ingrendienten goed leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de zogeheten Albalijst, of nu ook wel LeDa lijst genoemd, ik kan alleen niet vinden waar je hem kunt bestellen. Ik heb er zelf een voor koemelkallergie. Ik zoek nog even voor je.

Toegevoegd na 1 week:
Gevonden waar je de boeken kunt bestellen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik gevonden voor u:

Informatie over allergieën: Pinda/noten vrij
Een pinda-allergie kan mild en plaatselijk zijn en betekent niet altijd een ernstige reactie. Een pindareactie begint vaak met een vaag gevoel en huidreacties als galbulten, roodheid, jeuk en zwellingen. Vaak zijn er ook maagdarmklachten zoals buikpijn, braken en diarree. De reactie kan fataal zijn wanneer er zwellingen ontstaan van de tong of keel, er astma en/of shock ontstaat. De allergie kan blijvend zijn, maar kan ook weer afnemen in ernst. Algemeen geldt hoe sneller de reactie, des te ernstiger de verschijnselen zijn.

Mensen met een pinda en/of noten allergie moeten pinda’s en noten dus vermijden.
Wat echter niet altijd duidelijk is, is dat er in veel voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht, bestanddelen van pinda’s en/of noten verwerkt zijn.
Zuivere pindaolie zou in principe geen pinda-allergenen mogen bevatten, maar afhankelijk van de productieprocessen is dit meestal wel het geval. Ongeraffineerde pindaolie bevat nog pinda-allergenen; deze olie wordt soms gebruikt in margarines, bakolie, slaolie en ijs. Bij de geperste olie is er een verschil tussen koude persingen (bevatten pinda-allergeen) en hete persingen (vaak geen aantoonbaar pinda-allergeen).
Andere producten met pinda en/ of noten (-bestanddelen) kunnen zijn:
• Koekjes
• Ontbijtgranen
• Confituren
• Chocolade
• Cake
• Taarten
• Hartige snacks
• IJsjes
• Satésaus
• Arachideolie
• Mayonaise
• Dressing
• Margarine / bakvet
• Blikjes sardines of tonijn

De producten van AllergieSupermarkt.nl zijn met de grootst mogelijke zorg geselecteerd. Kijk hier voor een overzicht van de artikelen binnen deze categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van het voedingscentrum kun je via de webshop een vrije merkartikelenlijst bestellen. Je kunt bij de bestelling aangeven om welke allergie het gaat. Op de lijst staat welke produkten van welke producenten (merken) noten/pinda vrij zijn.
Hou wel in de gaten of het produkt nog steeds noten/pinda-vrij is als de producent het artikel vernieuwd heeft. En eigenlijk moet je elk jaar een nieuwe lijst aanvragen.
Met een kind dat al 12 jaar een glutenintolerantie heeft weet ik hoe lastig dit soort dingen zijn. De lijst heb ik nu niet meer nodig. Er is een speciale site die deze (glutenvrije) lijst heeft overgenomen. Wellicht is er ook zo'n site voor mensen met een noten/pinda allergie. Via een belangenvereniging voor mensen met deze allergie kun je daar dan wel achter komen.
Succes in ieder geval. Het eerste jaar is het ergst, daarna weet je al een stuk beter de weg in dit doolhof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ingredienten bekijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pinda-allhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Noot_(vrucht) (NL)
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/patient-fishoil.html
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3264 (NL)
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1340 (NL)
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1462 (NL)
http://www.food-info.net/nl/qa/nuts.htm (NL)
Eet, drink en blijf slank & gezond! De revolutie in gezonde voeding, Dr. Walter C. Willett, Lifetime, p.48-49, 2001 (NL)
Understanding Normal and Clinical Nutrition, E.N. Whitney et al., 6 th edition, Wadsworth, 2002 (EN)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Notenallergie (NL)
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/ (NL)
http://extoxnet.orst.edu/faqs/natural/cya.htm (EN)