Wat is er met de Nederlandse tomatenpuree gebeurd?

Ik kook heel vaak met tomatenpuree en kan hier de gerechten goed op smaak brengen. Qua merk ben ik wel kieskeurig, zo kocht ik nooit de allergoedkoopste blikjes. De huismerken waren vaak wel voldoende, maar het liefst ging ik naar de Aldi voor Duitse merken.
De goedkope merken smaakten nooit naar tomatenpuree, maar meer naar een soort ketchup gemengd met andere troep. Sinds eind 2014 merk ik dat ook de Nederlandse huismerken dit effect toegevoegd hebben gekregen en ik maak mij hier zorgen om. Via Google is vrij weinig te vinden over een specifiek product als tomatenpuree en ook de lijst met ingrediënten wordt ik niet veel wijzer van.

Is er iemand die kan vertellen wat er met de Nederlandse tomatenpuree is gebeurd onlangs, of een tip waar ik meer informatie kan opvragen?

De Duitse tomatenpuree is trouwens nog steeds prima!

Picture for question
9 jaar geleden
5.1K
Reddie
9 jaar geleden
Wat er met de Nederlandse tomatenpuree is gebeurd, is dat ze in de goedkoopste blikjes terecht zijn gekomen.
Je vooroordeel over de prijs speelt je parten.
Hoewel smaken verschillen, kan ik je de blikjes van AH basic aanbevelen.
Die puree vind ik zo lekker dat ik de blikjes met smaak leeg lik.
wilkers
9 jaar geleden
Heb er een aangeschaft. Ik laat het woensdag weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
AH Basic tomatenpuree? Volgens mij is het allemaal dezelfde rommel. Manlief koopt ook iedere keer de goedkoopste tomatenpuree die zo naar blik smaakt dat ik 'm echt niet hoef. Het "duurste" merk smaakt vaak het best, maar omdat ik ook daar niet meer warm voor loop gebruik ik tegenwoordig passata, dat smaakt tenminste nog naar tomaat en niet naar blik (omdat het ook niet in een blikje zit waarschijnlijk)
wilkers
9 jaar geleden
Die van de Aldi is en blijft het best. Palazzo.
wilkers
9 jaar geleden
Perongeluk net verkeerd gereageerd, maar zal hem nu goed zetten. Vandaag de AH tomatenpuree geprobeerd en inderdaad! Deze is nog steeds in de "oude" staat. Heel erg fijn om te weten, dankuwel voor deze tip!

Antwoorden (2)

Dat komt omdat wij in NL nogal waterige tomaten kweken. Wil je van de afgekeurde tomaten nog puree maken dan moet er aardig wat chemie aan te pas komen wil je dat bindend maken. De Germaan vindt onze tomaten dan ook verschrikkelijk en vandaar dat de duitse puree beter is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wilkers
9 jaar geleden
Daar zit natuurlijk wat in. Wat ik niet snap is dat de Nederlandse tomatenpuree voorheen wel gewoon prima was. Ongeveer tegelijkertijd zijn de betere merken, waaronder huismerk c1000 en jumbo en meerderen ineens veranderd.
Reddie
9 jaar geleden
Sorry, daar zit helemaal niets in.
Tomatenpuree wordt niet van Nederlandse tomaten gemaakt, maar van de pomodori. Die worden gekweekt in Spanje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
pomodori is het Italiaanse meervoud pomodoro. Maar "de pomodori" (gouden appels) of roma-tomaat is een langwerpige, rode pruimtomaat, zijn zoeter en worden vaak voor sauzen en soepen gebruikt. Vandaar pomodori-soep of pomodori-saus.
Cryofiel
9 jaar geleden
De "Wasserbombe" (de Nederlandse tomaat) is al lang verleden tijd. Dat was een jaar of tien, vijftien geleden zo, inmiddels al lang niet meer.
Utrecht
9 jaar geleden
Er worden geen Nederlandse tomaten gebruikt in puree. Productie is dan ook in het buitenland (bijv. Spanje of Italie).
wilkers
9 jaar geleden
Vandaag die van de AH geprobeerd. Deze is inderdaad nog in de oude formule, waar ik zo van hield. Dit is erg fijn om te weten, zeker omdat de AH vlak bij de deur is.
Blijf er wel bij dat die van de Aldi beter is en blijft, maar het scheelt niet veel. ;) (Eigenlijk een verwaarloosbaar verschil. De lage prijs van de Aldi doet het hem denk ik vooral)
Tomatenpuree bestaat alleen uit tomaat en verder niets. De ene tomaat is beter geschikt om puree van te maken dan de andere. Pureetomaten hebben een hoger gehalte aan vaste stof dan "gewone" tomaten.
Het grootste verschil tussen de ene en de andere tomatenpuree is de mate waarin het geconcentreerd is. De duurdere merken, zoals Del Monte, zijn vaak veel geconcentreerder en dus sterker van smaak dan de goedkopere merken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bekijk ook eens dit filmpje voor verhelderende info over tomatenpuree:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2005/afleveringen/25-10-2005
bamibal
9 jaar geleden
wilkers
9 jaar geleden
Dat staat inderdaad op de verpakking. Bij Nederlandse tomatenpuree ben ik ervan overtuigd dat er meer doorheen gegooid is. Het lijkt haast wel Ketchup.
bamibal
9 jaar geleden
Wat is volgens jou dan Nederlandse tomatenpuree? Volgens mij komt dat vrijwel allemaal uit het buitenland (Italië, China). Overigens kun je er in Nederland wel van uitgaan dar er inzit wat erop staat. Niet-vermelde toevoegingen zouden de fabrikant hoge boetes opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus (let op hoor, de keuringsdienst van waarde is niet de keuringsdienst van waren. :)) Monique Smits is freelance journalist met een passie voor voedsel
http://kuifjeindekeuken.nl/italiaanse-tomatenpuree-kan-door-de-plee/
http://www.foodlog.nl/artikel/italiaanse-tomatensaus-uit-china/
Reddie
9 jaar geleden
@bamibal , @wilkers , @JoanDArc ,
Nederlandse tomatenpuree bestaat niet.
De puree wordt gemaakt van pomodori, die wordt gekweekt in Spanje. (En niet in Italie, en niet in China)
wilkers
9 jaar geleden
De puree uit de Nederlandse Supers dan. Tot zover ik weet heeft enkel de Aldi goede puree. Heb zojuist ook die van de AH gehaald op advies. Die ga ik woensdag op de proef stellen en dat deel ik hier dan ook even.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Monique Smits weet wel waar zij over praat
Tomaat - tomaten
Spaans: tomate - tomates
Italiaans: pomodoro - pomodori.
Antoni
9 jaar geleden
En, JoanDArc, de Keuringsdienst van Waren heet nu, na een groot aantal fusies en reorganisaties, de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).
Antoni
9 jaar geleden
Oeps, een streepje vergeten. De juiste naam is (met streepje): de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Anntoni, ik wees op de naam van het youtubefilmpje, keuringsdienst van waarde, wordt snel gerelateerd aan de vroegere keuringsdienst van waren.
Maar je hebt 100% gelijk, goed om er op te wijzen.
wilkers
9 jaar geleden
Volgens mij moet mijn vraag dus zijn 'Waar komt de Nederlandse tomatenpuree vandaan?'. Pas daarna kan ik verder vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wilkers, ik heb er zo maar wat gepakt:
http://dutch.alibaba.com/product-gs/italian-tomato-paste-1560504346.html
http://dutch.alibaba.com/product-gs/can-tinned-packaging-and-canned-style-italian-tomato-paste-60192012814.html
http://dutch.alibaba.com/product-gs/high-quality-italian-tomato-paste-1270358858.html
http://dutch.alibaba.com/product-gs/organic-italian-aspetic-tomato-paste-400g-factory-60066924860.html
http://dutch.alibaba.com/product-gs/tomato-paste-italian-60179136972.html
Allemaal Italiaanse tomatenpuree, allemaal uit China.
En de echte Italiaanse tomaat komt uit ....... China
http://www.volkskrant.nl/economie/de-echte-italiaanse-tomaat-komt-uit-china~a987136/
wilkers
9 jaar geleden
Dan moet ik de vraag anders formuleren. Hoe kan het zijn dat er zo'n groot verschil in tomatenpuree van de Aldi en de andere supermarkten zit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wilkers, Dat is nogal subjectief, ik proef zelfs geen verschil. Sommige kennissen van mij vinden de tom.puree van andere supermarkten lekkerder.
wilkers
9 jaar geleden
Waarschijnlijk mensen die van Ketchup houden, want tomatenpuree van C1000 en Jumbo is geen tomatenpuree naar mijn mening. En die 9ct blikjes al helemaal niet.