Is er een verschil tussen rookworst en Gelderse rookworst?

Ik zie soms alleen rookworst op de verpakking staan en soms staat er Gelderse bij.

9.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.mijnslager.info/vleeswarenenworst/vlw_worstsoorten/vlw_rauwworst%20rookworst.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rookworst zonder "R" is ook worst. Gelders zonder "G" komt van elders...

Antwoorden (1)

Rookworst komt oorspronkelijk uit Gelderland en van daaruit werd hij in het hele land bekend als 'Gelderse rookworst'. Zie het als de kaas die uit Gouda komt of uit Leerdam..of de pitjeskaas die als Leidse kaas bekend staat. Ze hebben hun naamgeving te danken aan de oorspronkelijk plaats waar ze volgens een bepaalde receptuur zo ontwikkeld en bereid werden en waarom ze bekend staan.

De gelderse rookworst is altijd volgens het oude recept gemaakt waarmee ze bekend werden en bestaat uit gemalen en vermengd varkensvlees en kinnebakspek. Vroeger werden alleen witte peper en foelie als kruiderij gebruikt, maar tegenwoordig zijn er meer specerijenmengsels verkrijgbaar en worden die ook gebruikt door de slagers.

Inmiddels zijn er ook andere varianten in rookworst te koop zoals runder-, paarden-, lams-, kalfsrookworst en noem maar op...er is echter maar één rookworst die zich ook Gelders mag noemen en dat is die worst die volgens het Gelderse recept gemaakt is.
amc