Waarom blijven mensen in diëten trappen? Eerst is het Atkins, dan weer Sonja en nu dr. Frank.

Het erge is dat deze mensen ook nog een soort zendelingen worden ook. Hoe komt dat toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sonja Bakker heeft mensen in mijn omgeving wel geholpen. Al heel lang. Het is dus niet dat ze "erin trappen", want het werkt wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot ze alle gesponsorde sultana's-tussendoor en kwarkjes-van-merk-x zat zijn, de teugels laten vieren en weer net zo makkelijk aankomen.
Want een leven lang gezond eten, dat werkt ALTIJD. Ook zonder Sonja, Frank, Atkins, Montignac en noem ze allemaal maar op.
Eén ding weten we inmiddels 100 % zeker : diëten werken niet. Puur en alleen omdat het diëten zijn, en ze dus flexibiliteit en spontaniteit missen. Wie af wil vallen moet structureel zijn eetgewoontes veranderen, niet constant kookboeken nakoken.

Antwoorden (9)

Mensen willen graag geloven dat er een oplossing is, die makkelijk haalbaar is. En op de korte termijn werkt het ook nog, dus gaan heel veel mensen het doen. Ze zien, het werkt. Eventjes. Maar dat willen ze dan weer niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de indruk dat het voor sommige mensen inderdaad een soort van verslaving kan zijn.
Omdat mensen die willen afvallen vaak wanhopig zijn, en niet inzien dat diëten meestal niet werken. Mensen als dr frank en Sonja bakker maken handig gebruik van de onwetendheid en wanhoop van mensen die willen afvallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen blijven zoeken naar een makkelijke oplossing voor een probleem dat alleen maar met moeite en inspanning opgelost kan worden. En dus hollen ze van de en goeroe naar de andere, zonder ooit hun problemen (definitief) opgelost te zien. Tijdelijk werkt het allemaal wel (want uiteindelijk zijn ALLE diëten beperkingen van calorieën) , en dus wordt de nieuwe goeroe tijdelijk de hemel in geprezen, maar doordat het altijd geforceerde diëten zijn, en geen levenslange lyfestyle-veranderingen, zal het succes nooit beklijven.

Dat is altijd zo geweest, en dat zal ook altijd zo blijven.
Als straks Dr. Frank op zijn retour is omdat de eerste afvallers weer beginnen aan te komen, zal er weer een nieuwe bestseller verschijnen die gouden bergen belooft maar weer niet 'moeiteloos afvallen' zal blijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat maar 3 a 5% van de afvallers blijvend afvalt, dwz na een jaar nog steeds onder het aanvangsgewicht zit. De meeste mensen komen aan. Dat is niet leuk en ongezond, dus men onderneemt weer een nieuwe poging.

Overigens is jojo-en veel ongezonder voor je lichaam en t stelt je "motor"steeds zuiniger af, waardoor t met minder toe kan en je....met dezelfde hoeveelheid en soort weer dikker wordt, op zoek gaat naar een dieet en bij de volgende zuster Frank Bakker uitkomt.

Lekker bewegen met iets dat je leuk vindt, veel groente, fruit, volkoren en onbewerkt eten en verder zoals Annie MG Schmidt al schreef:
dan maar dik, dan maar dik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie wil er nu niet geloven in een wondermiddel of wonderdieet? En welk dieet je ook doet: in eerste instantie werkt het. Dus hoera! Dit dieet werkt, geweldig!
Dat het niet lang werkt, misschien erg ongezond is, en doorgaans als tijdelijk dieet gebruikt wordt waardoor na het stoppen dat verloren gewicht er minstens zo snel en vaak met bonus weer bijkomt, dat beseffen mensen in eerste instantie niet.
Dat HET dieet niet bestaat, blijkt al uit het feit dat er zoveel verschillende zijn en steeds weer nieuwe bij komen.
Als je 'even' 5 kilo wilt afvallen, zal het best goed werken, maar dan kun je je afvragen: waarom wil je die 5 kilo kwijt, is het je waard om een tijdje na zo'n 'dieet' 8 kilo kwijt te 'moeten'?
Blijvend afvallen doe je alleen via een gezonde en blijvende wijziging van je voedings- en bewegingspatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen vaak opgefokt worden door de resultaten van anderen, en omdat een bepaald dieet de hemel in wordt geprezen. Het wordt dan vaak een rage, en velen willen het toch ook eens proberen tegen beter weten in. HOOP is ook een belangrijke reden, want het moest eens lukken met dit dieet.
Meestal draait het uit op de zoveelste teleurstelling. Want eens er een ietsiepietsie van het dieet wordt afgeweken, komen de kilo's er weer bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afvallen is ECHT heel moeilijk! De meeste mensen zijn wanhopig, omdat de ene poging na de andere mislukt.

Als je met iets nieuws begint, val je even af. Na kortere of langere tijd kom je toch weer aan. Daar word je moedeloos van.
Tot je een succesverhaal over een nieuw dieet. Je hoopt van ganser harte dat dat dieet echt definitief werkt. Je begint er enthousiast aan.
---Lees verder bij het begin van deze alinea...---
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afvallen is helemaal niet zo moeilijk. Bijna alle methodes, of diëten zo je wilt, werken, hoewel de een zich meer kan vinden in de ene methode en een ander het prettiger vindt om een andere methode te volgen. De verschillende methodes zijn wel in te delen in beter of slechter voor je gezondheid. Met crashdiëten bereik je een snel resultaat maar de kilo’s vliegen er nog sneller weer aan als het een beetje tegenzit.

Het grote probleem is om op je streefgewicht blijven als je dat eenmaal bereikt hebt. Daarom zeg ik altijd dat je eerst uit moet vinden hoe je de rest van je leven op gewicht kunt blijven voor je besluit om af te gaan vallen. Overigens bestaan koolhydraatbeperkte methodes, zoals die van dr. Frank, al sinds William Banting in 1869 zijn ‘Letter on Corpulence’ publiceerde. Dat boekje was razend populair in die tijd. Ook daaruit blijkt dat een zekere structuur en/of het volgen van een goeroe bijna altijd werkt, totdat die structuur losgelaten wordt.

Het is wel mijn ervaring dat het zoveel mogelijk vermijden van geraffineerde koolhydraten een goed idee is. Je hebt minder honger en voelt je beter. Val je er niet (zoveel) van af dan ben je in ieder geval wel gezonder bezig, mits je verder evenwichtig eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal van dat soort diëten werkt gewoon, hoor!!!
Alleen is er bijna niemand die zo'n dieet KAN VOLHOUDEN!
DAT is het probleem!!!

Dus probeert men later weer een ander dieet. Omdat men 't niet kan volhouden. Dan is men het na een tijd weer beu, komt weer snel aan, en gaat later weer naar een ander dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk dieet werkt in het begin. Maar dit soort diëten zijn NIET geschikt als blijvende voedingswijze, daarom houden mensen het ook niet vol.