Hoe herkent een flessen automaat statiegeld flessen?

Zit er op het etiket een code?
Of aan de vorm van de fles?
Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (2)

Aan de barcode kan het apparaat dit zien. In de database van het apparaat staan de codes van de flessen met statiegeld.
Vaak komt de fles er ook weer uit als dat niet verkocht word in die winkel, dan herkent hij de code gewoon niet.
Ritsuka
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
Dus bierblesjes zonder etiket worden geweigerd?
Is niet mijn ervaring...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dacht je van een krat half vol flesjes.
Als je de fles in het apparaat gooit, gaat een band lopen en passeert de fles een camera. Die vergelijkt het silhouet/de vorm van de fles met de gegevens in de database. (Je kunt het apparaat ook programmeren om flessen met een andere vorm te herkennen.) Ook zit er een weegunit in het apparaat. De barcode is een 'extra' maar zonder die code werkt het apparaat ook. Als alles akkoord bevonden is, wordt de fles geaccepteerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Over het algemeen accepteert de innameautomaat ook flessen die bij andere supermarkten zijn gekocht (muv Lidl en Aldi, is op verschillende plaatsen op internet te lezen) maar niet die van de huismerken.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Weegunit is in ieder geval correct, bij de oude automaten (met een tourniquet) kon je ook gewoon volle flessen uit het vak pakken en erin zetten. Dan kreeg je ook gewoon een bonnetje. Zo hebben we er heel wat betrapt bij AH.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord klopt, bij koud weer zet ik volle flessen buiten, vaak weken daardoor de etiketten van de fles, waardoor de barcode ontbreekt bij het inleveren, maar ondanks dat wordt de fles gewoon ingenomen en statiegeld verrekend.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Voor zover ik weet kijkt de automaat alleen naar vorm en gewicht. Colaflessen van C1000 en Spar (huismerk) kan ik gewoon bij AH in de automaat doen. Aldi flessen niet, maar die hebben dan ook een tuimelbodem.