Hoe maak je visfilet 'op huid' klaar?

Ik weet dat het een hele stomme vraag is, maar ik vraag het me echt af. Ik snap sowieso niet waaróm ze die huid er soms nog op laten zitten, wat daar het nut van is. Maar sowieso: als je het uit de verpakking haalt en je wilt hem doormidden delen, dan kan dat dus niet i.v.m. die huid (die is veel te taai). Dus wat kun je doen als je die visfilet niet helemaal op kunt, en hem doormidden wil snijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verse vis is lekkerder dan van de supermarkt, de visboer kan de vis dan voor je doorsnijden, bij de meeste viswinkels, of kramen kun je ook een deel van de vis kopen, zodat je niet de helft hoeft te bewaren.
De huid zorgt voor een knapperig korstje.
Je bakt vis op de huid niet anders dan vis zonder huid, even in de olijfolie met een klontje boter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Crea ''Je bakt vis op de huid niet anders dan vis zonder huid, even in de olijfolie met een klontje boter.'' Ja, dat snap ik. Maar ik bedoel echt: als je hem echt uit de supermarkt koopt (die heeft namelijk biologisch, en dat vind ik superbelangrijk). Ik snap het nut van dat 'knapperig korstje' eerlijk gezegd niet zo, want ik vind het er enorm onsmakelijk uitzien en, zoals ik al zei: ik vind het absoluut niet praktisch. Maar goed, dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kom dan eens naar Utrecht, prima vis, duidelijke uitleg over bereiding en vangst:
http://www.vismagazine.nl/artikelen/biologisch-visgilde-in-utrecht/
tinus1969
8 jaar geleden
Door die huid verbrand het 'vlees' er onder niet. Ik vind het juist handig.
flyingcrow
8 jaar geleden
En ik vind dat korstje heerlijk! vooral bij zalm.

Antwoorden (1)

Vaak laat men de huid van een vis er nog aan zitten indien de vis de neiging heeft snel uit elkaar te vallen. Het huidje laat hem dan mooi heel.
Ook vinden veel mensen juist het knapperige korstje lekker om te eten.
'De vis wordt dan op de huid gebakken', zoals je dan zegt.
Voor het bakken kan boter, olie of vloeibaar braadvet gebruikt worden, net wat je lekker vindt. Bedenk wel dat je bij boter meer uit moet kijken, omdat het bij hoge temperatuur verbrandt.
Een filet met huid, gaat met de huidkant naar beneden op de bodem van de pan en kan op redelijk hoog vuur 1-2 minuten gebakken worden. Zet daarna het vuur lager en laat zo de filets garen. Het is niet de bedoeling om ze om te draaien....wacht tot de bovenkant niet meer doorschijnend is en dan is hij klaar om gegeten te worden.
amc