Voordeel; minder vet
Nadeel; veel (schadelijke) toevoegingen, zoals aspartaam.
Ook een onverzadigd gevoel is nadelig, want hierdoor ben je geneigd meer te eten/drinken.

Toegevoegd na 10 minuten:
De indruk wordt gewekt dat men slank zou worden van light producten, maar het enige voordeel ervan is dat ze een bijdrage leveren om de energie hoeveelheid wat binnen de perken te houden. Ze leveren minder energie, suiker, vet of alcohol en hiermeeleveren ze wel een bijdrage aan de gezondheid en evtl gewichtsverlies, mits het hele eetpatroon wordt omgegooid.

En...light producten zijn over het algemeen duurder. Dit is ook een nadeel.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een nadeel is dat veel light-producten zoetstoffen bevatten. En hoewel de schadelijkheid voor de mens hiervan nog niet is bewezen, doen hierover de wildste verhalen de ronde!

Toegevoegd na 1 minuut:
Een voordeel is natuurlijk dat het product minder calorieën bevat t.o.v. het originele product.

Er zijn ongetwijfeld veel meer voor- en nadelen te noemen. Het gaat er uiteindelijk om dat je ze met verstand gebruikt.
bamibal
13 jaar geleden
Light wordt vaak gecompenseerd door er meer suiker in te stoppen. Daardoor is light meestal niet zo light als je zou denken.
Nadelen zijn de vele toevoegingen, waarvan niet altijd duidelijk is wat de effecten op lange termijn zijn. Ander nadeel is dat je denkt dat er niet veel energie in zit, waardoor je geneigd bent er meer van te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het wendt of keert, light producten zijn geen volwaardige producten.

Om suiker te vervangen worden zoetstoffen gebruikt. Een teveel aan zoetstoffen kan nadelige gevolgen hebben.

Om vetten te vervangen, worden (slechte) koolhydraten gebruikt, zoals bindmiddelen enz. Qua calorieën scheelt dat bijna niets, behalve dat slechte koolhydraten nog slechter voor je zijn dan vetten.

Eet volwaardige producten zonder toevoegingen en je hebt geen light producten meer nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt er Aspartaam gebruikt in light producten.
Dat is slecht te zijn als je er (heel) veel van gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel light producten koopt ,de boodschapentas niet lichter wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Men moet eten met verstand,het is mij regelmatig opgevallen dat er mensen zijn die zeggen o pak er maar twee het is toch light. Ja waar ben je dan mee bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt allergie ontwikkelen tegen de zoetstof die gebruikt wordt bij light producten. met name de aspartaam.gebruik liever de gewone variant en ga extra bewegen. dit is echt gezonder voor je. light producten mogen natuurlijk wel.