Het hangt er een beetje vanaf hoe oud het kind was, maar het kan eigenlijk geen kwaad. In Fruitella zit wel heel veel suiker dus het is zeker niet goed voor het kind, maar het kan niet echt kwaad. Het kan wel zo zijn dat het kind buikpijn krijgt, of gaatjes in zijn tanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Twee. Dat staat maar liefst tweemaal beschreven in de vraag...
bolt77
8 jaar geleden
dank voor uw reactie

Andere antwoorden (2)

Officieel wordt afgeraden kinderen onder de drie kleine dingen (< ca 3 cm doorsnee) te geven die in de luchtpijp zouden kunnen schieten waardoor ze zouden kunnen stikken. Harde snoepjes - en fruitella is daarvoor hard genoeg - vallen daar ook onder. Het ligt er misschien een beetje aan wat en hoeveel het kind gewend is (te snoepen), maar persoonlijk zou ik het risico zeker bij het kind van een ander niet graag nemen. Al denk ik dat de kans DAT het misgaat niet zo absurd groot is als de waarschuwingen je wellicht doen vermoeden. Zekere voor het onzekere.

Daarnaast is snoep natuurlijk volstrekt overbodig, en hoe langer je kinderen zoet kunt houden met iets dat meer op echt eten lijkt , hoe liever. Zowel voor het ontwikkelende gebit als voor de gewenning aan zoetigheid en snoep. Maar dat is een persoonlijke keuze. En hangt ook af van wat er in de omgeving voor handen is en aangeboden wordt. Mijn oudste had tot ze naar de basisschool ging nooit iets heftigers gehad dan soepstengels en broodkorstjes; nog geen suiker in de pap. De jongste zat echter voor ze anderhalf was al met een magnum in de buggy ;-) . Nu is de oudste meer van de hartige hapjes en de jongste een vreselijke zoetbek ; of dat met het snoepen voor de kleuterleeftijd te maken heeft, kan ik echter niet hard maken. Maar ik heb wel een vermoeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik weet niet. Ik kreeg vroeger wel snoep en ijs maar bijna nooit toast met brie bijvoorbeeld terwijl ik dat wel heel lekker vond. Nu mag ik heel graag snoepen! Zoute drop, zure snoepjes! Ijs minder en dan bij voorkeur waterijs. Maar toast met brie en salade en gerookte zalm! Zo lekker, kan je mij voor wakker maken. En dat lukt bij snoep niet :-)
ronron1212
8 jaar geleden
Overal waar te voor staat is niet goed een beetje mag best.
amc
8 jaar geleden
Ik heb het voor elkaar gekregen dat mijn kind tot hij naar de peuteropvang ging met 3 jaar, geen enkel snoepgoed kreeg en zelfs de opa's en oma's waren geïnstrueerd. Ook met vruchtensapjes enz. was ik heel spaarzaam. Ik stond op het standpunt ' wat hij niet kent, dat mist hij niet'. Tja, helaas kom je op school verjaardagstractaties tegen en dan begint het....Ik heb nu een zoon die alles lekker vindt en toch eerder zoete smaken prefereert boven pittige smaken. Hij zal bijv. eerder gesuikerde- dan zoute pinda's nemen en verstop de winegums maar, want ze zijn bij hem zo leeg (^-^). Hij houdt wel van hartig maar is óók een echte snoepkont.
Je kunt het dan ook niet hard maken dat het met de kleuterleeftijd te maken heeft. De smaak zal sowieso veranderen tijdens het hele leven.
Het hangt van de geestelijke- en lichamelijke ontwikkeling van het kind af welk snoepgoed je kunt geven. Zodra je een kind kunt uitleggen dat je sommig snoepgoed niet in een keer moet doorslikken en het kind begrijpt dit en doet het dan ook niet, dan mag je zo'n kind best zo'n zachte fruitella geven of zelfs zo'n groot spekkie...zolang het maar niet de hele spek in de mond propt.
Je moet echter wel altijd nog oppassen. Je geeft natuurlijk geen harde lolly als het aan het spelen is of je weet dat het ermee gaat rennen. Het is gewoon ook een kwestie van opvoeden en je voelt dan als moeder wel aan hoever jouw kind al begrijpt én gehoorzaam is.
Een vreemd kind van 2 zou ik ook alleen kleine zachte rozijntjes, schuimpjes of dummies geven.
amc