komt pasta echt uit italie?

ik had wel eens gelezen over een legende dat marco polo pasta vanuit china naar europa naar italie zou hebben meegebracht. wat is daar van waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Nee. Alleen het oudst bekende recept stamt uit het middeleeuwse Italië. Dat verscheen rond het jaar 1000 in het boek "De arte Coquinaria per vermicelli e macaroni siciliani" (De kunst van het koken van Siciliaanse macaroni en vermicelli) en werd geschreven door Martino Corno, kok van de machtige Patriach van Aquilea.
Maar de oudste vermelding van gekookte deegwaren staat in de Talmud van Jeruzalem, geschreven in het Aramees in de 5e eeuw na Christus.

Pasta is onafhankelijk van elkaar in diverse culturen ontstaan en van daaruit over de hele wereld verspreid. Pasta werd waarschijnlijk het eerst gebruikt in China, waar het nog steeds veel wordt gegeten. Chinese en Aziatische pastasoorten worden echter vooral 'noedels' genoemd.

Veel bronnen claimen dat pasta in Italië geintroduceerd werd door Marco Polo, die het meenam met zijn reizen uit Azië in 1292. Echter, de geschiedenis van macaroni gaat in Italië terug tot de Romeinen, die het beschouwden als "een geschenk van de Goden ". Er bestaat een legende dat pasta was uitgevonden door de Griekse god van het vuur, Hephaistos (Vulcanus bij de Romeinen), maar deze legende wordt nergens in de klassieke literatuur aangetroffen.

Maar het staat vast dat de Grieken en Romeinen pasta kenden. De Grieken kenden een soort brede platte pasta, 'laganon', die lijkt op het hedendaagse lasagna. Het grote verschil met lasagna is echter dat de Grieken de pasta niet kookten, maar de pasta roosterden of bakten in een oven, vergelijkbaar met de tegenwoordige pizza.

Apicius, een Romeinse schrijver uit de 1e eeuw, beschrijft een soort pasta met vulling, deze werden 'lagana' genoemd. Hoewel er geen recept bekend is, zijn er beschrijvingen bekend voor meer-lagige varianten en vullingen met vlees en vis. Deze pasta is dan ook vergelijkbaar met hedendaagse ravioli of tortellini.

Het wordt ook gespeculeerd dat de Etrusken ook een soort pasta kenden, maar hiervan is geen historisch bewijs.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo te zien heeft food-info ook links en rechts de bronnen vandaan gehaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbetering, ik zit namelijk op het gymnasium.
Daardoor weet ik dat Hephaistos de godheid van de smeedambacht is.
Hoewel de mythe heerst dat Marco Polo de pasta meenam uit China en zo in Europa zou hebben geïntroduceerd, is dit niet waar. Pasta werd al lang voor zijn tijd gemaakt én zelfs gedroogd. Geschiedkundigen kunnen al vertellen dat de oude Grieken en Romeinen pasta aten. Iets wat niet vreemd zal zijn omdat het klimaat in Zuid-Italië heel geschikt was voor de verbouw van Grano Duro.
Het is ook bekend dat de Etrusken, die tussen 800 en 390 v. Chr. in de Toscane woonden, hun tijd al ver vooruit waren. Zij stonden toentertijd al bekend bij de Romeinse soldaten als wildebrassen en feestgangers. Zij hielden van hevig drinken, eten en feesten en hadden veel culinaire kennis.

Zij woonden ook in een perfect gebied om te cultiveren, er was vruchtbare grond en er heerste een altijd zonnig en warm klimaat. Zij hadden veel boomgaarden met veschillende soorten heerlijk fruit, goede olijven en de oogsten van groenten en granen waren altijd goed. Zo vlak bij zee hadden zij de beschikking over verse vissoorten en ook vlees was er ruim voldoende. Door dit alles hadden zij veel keus en een grote variatie ontwikkeld in hun keuken. Zij waren toen zeker onder de eerste mensen die pasta maakten en in hun gerechten gebruikten.

Volgens een meerderheid van voedsel historici komt de eer van 'pasta maken' toe aan de Arabieren. Grote groepen Arabieren breidden zich hier uit en beheersten eeuwenlang Sicilië en Zuid-Italië. Zij brachten de pasta, spinazie, aubergine en suikerbiet naar het Mediterrane gebied en leerden de Italianen de noodle-makende technieken en de methode hoe je de pasta droogt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Bij een archeologische vondst in China werd een 4000 jaar geconserveerde kom gevonden waaronder nog een rest gedroogde spaghettivormige noodles werd ontdekt. Na onderzoek bleek dit geen pasta te zijn zoals wij de kennen, maar gemaakt te zijn van een soort graanachtig gras. Tussen de 4e en 2e eeuw v. chr. werd voor het eerst iets van dit mengsel 'bing' genoemd op schrift gesteld ontdekt. Bing referreerde aan alles wat uit graandeeg gemaakt werd, incl. brood en pasta. Rond 300 v.Chr. schreef een Chinese scholier een ode over 'het fijne, dunne 'bing' gevuld met varkensvlees en schaap'.
In China kende men dus al een soort pasta die echter wel anders van samenstelling was als die wij nu kennen.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier een interessante site;

http://www.pastadellamamma.be/nl/pates_histoire.php?PHPSESSID=52463f663e3dcc1098892472bc3c72f6
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen lekkerder pasta dan de Italiaanse pasta die echt uit Italië komt.
amc
8 jaar geleden
Over smaak valt te twisten.....ze hebben daar inderdaad veel soorten pasta, gevuld én ongevuld. Daarin zijn ze ongeëvenaard! Ik maak zelf wel eens (als ik tijd en zin heb want oh...dat móet je hebben) verse pasta met mijn machientje om uit te rollen, met het durum meel of de grano duro, maar zo vers gemaakt is hij toch het lekkerst volgens mijn mannen (en mijzelf) en dan komt hij dus niet uit Italié maar gewoon uit mijn Hollandse keuken. (^0^).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik woon een groot gedeelte van het jaar in Italië. Kan ik toch niet zeggen dat de lekkerste pasta en tortelli's daar niet vandaan komen. Maar ik meen het ook, zeker in vergelijking met de pasta die hier te koop is.
Wij hebben wel eens zelf spaghetti gemaakt, alle stoelleuningen hingen vol. Eens en nooit weer.
http://www.dolcevia.com/nl/italie-culinair/italiaanse-recepten/pasta-gnocchi-risotto#page-1
Bijvoorbeeld de Italiaanse Tortelli Mugellani mmmmmmmmm
amc
8 jaar geleden
Toen ik nog geen bijkeuken had ging ik ook in de weer met een bezemsteel die ik over de stoelleuning en tafel gelegd had als ik slierten maakte. Nu in de bijkeuken heb ik een uitklapbaar wasrekje en dit hangt in de hoogte en uit de weg. Gaat prima! Maak echter het liefst ravioli of tortellini en die leg ik op een schone theedoek, voordat ik ze uitsnijd/-steek. Mijn favoriet is ravioli met gekruide ricotta gevuld en een geklaarde salieboter hmmm......simpel maar ook zo lekker.
Tja, de lekkerste recepten komen echt wel uit italië ;-) Mijn mannen hebben het liefst een lasagneschotel en daar komt het het meest aan op de saus en vulling en is de smaak van de pasta minder te proeven (vind ik dan hè).
Pas vanaf 1985 leerde men in de lage landen dat er meer van dit soort producten zijn en is de benaming pasta als verzamelnaam in zwang geraakt. De populaire macaroni (de naam is een verbastering van de Italiaanse term maccheroni) is overigens in Italië een vrijwel onbekende pastavariant. Al veel langer is de naam noedels bekend, waar de Italiaanse pasta's toe behoren maar waarmee men verwante producten aanduidt die niet van Italiaanse oorsprong zijn. Zo worden noedels gegeten in de hele Noord- en Oost-Europese keuken, maar zij zijn ook in het Midden-Oosten bekend en in Oost- en Zuidoost-Azië. Ook gevulde varianten, gelijkend op ravioli, worden met deze term aangeduid. In 2005 werden in de Chinese provincie Qinghai 4000 jaar oude noedels gevonden. Deze, waarschijnlijk uit gierst gemaakte noedels, zijn nu de oudst bekende noedels ter wereld.