Zijn de pitjes in een grapefruit eetbaar?

Als ik een grapefruit pers in een citruspers krijg ik ondanks het filter allemaal kleine pitjes in het sap. Dit heb ik zowel bij witte als rode grapefruits. Zijn deze pitjes eetbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ja, dat is namelijk de hele bedoeling van pitten dat ze worden opgegeten en via de ontlasting dat dan werkt als mest fungeert het lichaam weer verlaat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Maar bijvoorbeeld appelpitten zijn wel giftig (in grote hoeveelheden): http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/140847-hoe-gezond-is-een-appel.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(Bijna) alles in grote hoeveelheden is giftig!
Amadea
8 jaar geleden
Die eetbaarheid is echter niet van toepassing op mensen, maar op dieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en mensen zijn geen dieren...?
Grapefruitpitjes zijn zeker niet schadelijk. Er wordt al jaren een extract uit gemaakt vanwege de stoffen die erin zitten. De pitten worden samen met de pulp, dat na het persen van de vrucht toch meestal weggeggooid wordt én de schillen, gerold en fijngemalen tot een aftreksel gemaakt, dat als supplement verkocht wordt in veel apotheken in vele landen.

Als jij ze eet, zal je ze hoogstwaarschijnlijk niet fijnkauwen en dan heb je er niet veel aan omdat ze niet verteerd worden. Ze komen in hun geheel het lichaam weer uit in de ontlasting. De stoffen die erin zitten worden dus niet door het lichaam opgenomen.
Je zult er echter niet door vergiftigd worden. :-)
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Dit geldt aleen voor de combinatie met medicijnen. Grapefruit(sap) is normaliter gewoon gezond en de vraagsteller heeft het erover dat hij/zij dit sowieso drinkt. Dan kunnen enkele pitjes dus ook geen kwaad.