Als de alcoholwet wordt verhoogt naar 18, mogen de mensen onder 18 per direct dan niet meer drinken?

Want dit zou ik raar vinden voor mensen die nu 17 zijn en na 1 januari pas 18 worden eerlijk gezegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
Amadea
11 jaar geleden
Het mogen nuttigen van alcoholische dranken door kinderen is geen recht maar alleen maar slecht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt niet opeens goed om alcohol te drinken als je 18 bent. Nog los van het feit dat je DAN mensen krijgt die EN net hun rijbewijs hebben EN nog met alcohol moeten experimenteren. Van mij mag het naar 21. Pas ruim na die leeftijd zal alcohol de aanleg van verbindingen in de hersenen niet meer zo extreem aantasten als daarvoor.,
ItisILeClerc
11 jaar geleden
als de maximum snelheid wordt verlaagd, mag je per direct niet meer sneller rijden - vind je dat ook raar?

Het beste antwoord

Het voorstel op zijn snelst 1 januari 2014:
Je mag geen tabak en alcohol meer kopen of drinken als je onder de 18 bent. Als toch alcohol koopt onder de 18 (door bijv. Niet oplettende medewerker) krijg JIJ de schuld en niet langer de winkel dacht ik.

En waarschijnlijk gaan ze dit pas aan het eind 2014 invoeren want het is inderdaad heel raar. Mensen die 16 zijn en uit gaan in kroegen mogen daar ineens niet meer komen en die kroegen lopen veel "kleine" klanten mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je nu werkelijk dat de groep die 'benadeeld' wordt kleiner is als je het pas een aantal maanden later invoert? Dat maakt toch helemaal niets uit? In die maanden ertussen worden er toch ook mensen 16?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat weet ik. Alleen de overheid heeft tijd nodig om alle kroegen in te lichten. Dat is de reden die ik gehoord heb. Er worden heus niet minder mensen benadeelt

Andere antwoorden (2)

In het voorstel wat er nu is, is er een algeheel verbod op alcohol onder de 18 jaar, dus ook voor de mensen die nu 16 en 17 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er komt (en er is) helemaal geen verbod op alcohol DRINKEN, alleen op bezit van alcohol op straat, op het kopen van alcohol in de winkel en het bezit van alcohol in de horeca.

Je mag dus gewoon thuis of bij vrienden alcohol drinken als dat maar niet gekocht is door iemand onder de 18 jaar en vervoert is over straat door iemand onder de 18 jaar.

En dat is verder niet raar maar gewoon een wet. Er veranderen zoveel wetten. Verder maakt het natuurlijk niet uit wanneer het ingaat. De groep die 'benadeeld' wordt is altijd net zo groot als je het een half jaar uitstelt.