Vette vis - zoals makreel, zalm, paling, tonijn, schelvis etc - kun je inderdaad uitstekend invriezen. Gelukkig maar, want voor een visliefhebber als ik die echter wel de enige visliefhebber in huis is, is het altijd helemaal in één keer opeten van een hele vis natuurlijk gene optie. lang leve de vriezer.

Door het hoge vetgehalte echter niet al te lang ; dan kan het alsnog ranzig worden. Maar een paar dagen tot weken wil zeker prima. Liefst invriezen in apart makkelijk uitneembare porties, zodat ze op kamertemperatuur snel ontdooien, want met ontdooien in de magnetron loop je het risico dat het te gaar wordt.

Pas op : vérse vis natuurlijk langzamer in de koelkast laten ontdooien. Maar gerookte makreel is niet rauw meer, en door het roken natuurlijk al extra lang houdbaar, dus dat mag best even op het aanrecht liggen (tenzij je een poes hebt ;-)