Is het voor sojamelk minder noodzakelijk om te worden gesteriliseerd dan gewone melk? Zo ja hoe komt dat?

De meeste melk is gesteriliseerd of gepasteuriseerd. Maar bij soja melk zie ik dat niet vaak (geen UHT vermelding).
Komt dat omdat er bij soja geen melkzuurbacterien aan te pas komen of is dat productie proces veel 'schoner'?

8 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
het is een totaal ander process, gewone melk komt van de koe, sojamelk is plantaardig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk is het bijzonder dat sojamelk zo genoemd mag worden. Sojasap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus. Ik zie ook dat sojamelk geen benaming is die commercieel gevoerd wordt, juist vanwege dat feit. Sojadrink.
Utrecht
8 jaar geleden
Een sojadrink moet net zo goed gesteriliseerd worden als koemelk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Melk hoeft niet gesteriliseerd te worden.
Zelfs niet gepasteuriseerd, het mag dan alleen niet meer voorverpakt verkocht worden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dagverse melk (niet gepasteuriseerd, niet gehomogeniseerd) is slechts dagvers vanwege de bacterieën en schimmels die er van nature in voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen? Goeie rauwe melk is meerdere dagen houdbaar en wordt niet ranzig maar zurig en blijft best lang eetbaar.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Het probleem is dat je niet kunt garanderen dat rauwe melk voldoet aan jouw definitie van "goeie rauwe melk".

Het beste antwoord

Koeien kunnen van nature vele voor mensen ziekteverwekkers meedragen die in de melk kunnen belanden. Denk hierbij aan Listeria, tuberculose, difterie en salmonella.

Bij sojabonen zijn deze ziekteverwekkers niet aanwezig, athans zolang de mensen die het maken hun handen wassen.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de bereiding van sojamelk, wordt tijdens het proces de slurry 15-20 minuten gekookt en is daardoor ook gesteriliseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet van nature, enkel als je ze onder slechte omstandigheden met slecht voedsel houdt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Bacillus zit vaak in melk van weidekoeien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat zo is dan leven ze als op de stal staan onder slechte omstandigheden, krijgen ze verkeerd bijvoer en/of krijgen ze antibiotica waardoor hun afweer verzwakt is.
Ritsuka
8 jaar geleden
Daar ben ik niet bekend mee, ik onderzoek alleen de melk en wei die geleverd word
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor >95% van de melk heb je ook gelijk hoor,
er zijn niet veel boeren die zo natuurlijk mogelijk werken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bacillen komen wel degelijk van nature bij koeien voor. Het is een fabeltje dat "puur natuur" hetzelfde is als "100% gezond", en al helemaal dat dat overeen zou komen met "geheel bacterievrij".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie beweerd dat?
Geheel bacterievrij is juist ongezond. Hier gaat het om ziekteverwekkers in hoeveelheden die ziektes kunnen veroorzaken en die komen niet op gezonde koeien voor.
Cryofiel
8 jaar geleden
Geheel bacterievrij is voor de mens ongezond. Voor melk maakt het niet uit. Voor de mens maakt het ook niet uit of er in de melk wel of niet een aantal bacteriën voorkomen. Zolang het er maar niet teveel zijn en zolang het maar niet de verkeerde zijn. Gezonde koeien kunnen bacteriën bij zich dragen. Ongezonde koeien ook. Normaal gesproken komen die bacteriën in de melk terecht, maar niet in hoeveelheden die voor de mens ongezond zijn. Om de hoeveelheden ongevaarlijk te houden, kun je twee dingen doen:
a) De melk direct opdrinken (dagverse melk).
b) De melk behandelen (bijv. pasteuriseren).

Andere antwoorden (1)

Sojamelk kan je zelf maken en is dan enkele dagen houdbaar. De sojamelk die je in pakken koopt in de super, is wel gesteriliseerd of gepasteuriseerd om hem langer houdbaar te maken. Staat er een UHT ( Ultra Hoge verhitting) op, dan betekent dit dat hij gesteriliseerd is door hem met een stoominjectie 5 sec. te verhitten op 145 graden C.
Hij wordt daarna snel afgekoeld en gehomogeniseerd om vetbolletjes tegen te gaan. Daarna wordt hij aseptisch afgevuld en verpakt. Staat er geen UHT op, dan is hij alleen gepasteuriseerd en staat hij altijd in de koeling.
Gepasteuriseerde sojamelk is kort verhit tot rond 72 graden C. Hierbij worden niet alle bacteriën uitgeschakeld en blijft de sojamelk niet zo lang goed en moet in de koelksst bewaard worden. In de koeling kan gepasteuriseerde sojamelk zo'n 8 weken goed blijven, mits hij ongeopend is.
Staat hij in de winkel buiten de koeling en staat er toch geen UHT op, dan is hij op de ouderwetse manier gesteriliseerd. Hij wordt dan langere tijd verhit tot rond de 100 graden C. en is wel langer houdbaar dan gepasteuriseerde melk. Let echter altijd op de datum die op de verpakking staat. Meestal is hij na die datum nog een dag of drie goed, maar begint dan in kwaliteit te verminderen en treedt het bederf in werking.
amc